Wednesday, November 19, 2008

Usahawan tani perlu buka minda

SEREMBAN 14 Nov. - Usahawan tani perlu memiliki sikap keterbukaan minda serta daya kreativiti tinggi yang sekali gus mampu meningkatkan produktiviti dan menjana hasil yang lumayan.


Rata-rata golongan usahawan ketika ditemui Utusan Malaysia pada Ekspo Agro-Biotek 2008 di Paroi dekat sini hari ini berpandangan sikap seumpama itu merupakan satu keperluan dalam bidang pertanian dalam menghadapi pertanian berkonsep moden pada masa ini.


Seorang usahawan, Sharin Shaari, 36, berkata, bidang pertanian kini perlu memanfaatkan pelbagai teknologi tani mengikut peredaran masa, bersesuaian dengan teknologi dan peralatan canggih pertanian yang dicipta pada masa ini.


Menurutnya, usahawan tani sewajarnya memiliki pengetahuan yang mendalam serta sentiasa proaktif terhadap kehendak pasaran.


''Mereka juga boleh menjalankan kegiatan secara usahasama dengan syarikat yang memiliki kepakaran dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R & D) atau promosi produk,'' katanya.


Selain itu, beliau yang mengusahakan ternakan ketam dalam sangkar, berkata, aktiviti pertanian juga hendaklah dijalankan secara komersial pada skala yang besar untuk menjamin keuntungan yang tinggi.


Usahawan muda, Wan Hafizah Hamid, 16, pula memberitahu, semakin ramai golongan remaja hari ini yang berminat menceburi bidang pertanian.


''Golongan muda juga boleh berjaya dalam bidang ini sekiranya mempunyai minda yang terbuka dan sanggup bersusah untuk belajar daripada mereka yang berpengalaman,'' ujarnya.


Wan Hafizah yang membantu ibu saudaranya mengusahakan jualan produk berasaskan koko, memberitahu, tanggapan bahawa pertanian hanya sesuai untuk golongan miskin dan masyarakat luar bandar perlu dikikis dari jiwa setiap remaja yang berhasrat menjadi usahawan tani.


Seorang usahawan lain, Choo Peng Hong, 63, pula berharap kerajaan dapat menambah jumlah peruntukan bagi geran penyelidikan dan pembangunan bidang pertanian khususnya dalam bidang bioteknologi.


Beliau yang juga pemilik syarikat R & D tisu kultur buah-buahan, berkata, langkah berkenaan akan menyumbang kepada peningkatan produktiviti hasil pertanian.


''Sudah tentu usahawan tani tempatan mesti mempunyai kreativiti untuk menjana produk mereka, tetapi sekiranya ada kajian-kajian lain yang dapat dijalankan, ia akan memberi banyak manfaat,'' katanya.


Kata Peng Hong lagi, penggunaan kaedah pertanian terkini boleh mengurangkan kebergantungan kepada tenaga manusia secara intensif di samping meningkatkan kualiti produk pertanian.

No comments: