Tuesday, November 11, 2008

Penternak lintah, cacing bandar wajar dibantu

JOHOR BAHRU: Kerajaan perlu serius dalam membantu masyarakat bandar yang berminat untuk menceburi keusahawanan pertanian kerana bidang berkenaan menjanjikan pulangan lumayan sekali gus dapat membanteras kemiskinan dalam bandar.


Ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed, berkata bidang keusahawanan pertanian yang kini semakin mendapat minat masyarakat bandar khususnya golongan bawahan adalah penternakan lintah dan cacing.


“Penternakan haiwan ini, tidak memerlukan kawasan luas seperti menternak lembu, ayam atau kambing. Selain itu, tiada masalah pencemaran bau yang akan berlaku, jadi kerajaan terutama sekali Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani perlu proaktif membantu golongan ini,” katanya di sini, semalam.


Beliau berkata demikian ketika melancarkan Projek Penternakan Lintah milik Kelab Usahawan Tani Parlimen Pulai.


Projek berkenaan yang dimulakan sejak kira-kira enam bulan lalu, kini disertai 80 peserta dengan hampir 90 tong lintah yang mengandungi antara 300 dan 400 ekor lintah dalam satu tong.


Peserta dikenakan bayaran sebanyak RM1,300 untuk menyertai projek ini, sebagai modal dengan kelab berkenaan akan menyediakan khidmat nasihat selain penjagaan ternakan.


Nur Jazlan berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri menggalakkan rakyat untuk bercucuk tanam atau menternak binatang di kawasan rumah mereka melalui program buku hijau yang dihidupkan semula, jadi sudah tentu usahawan tani bandar juga perlu mendapat bantuan dan pembelaan sewajarnya.


“Janganlah terlalu menumpukan kawasan luar bandar, sedangkan ramai masyarakat bandar khususnya, golongan bawahan yang kini, menyertai penternakan lintah atau cacing kerana ia tidak memerlukan kawasan yang luas, selain modal juga tidak besar.


“Daripada tinjauan yang saya lakukan dalam kawasan Parlimen Pulai, ramai usahawan tani yang bekerjasama dengan membentuk satu kumpulan untuk menjalankan aktiviti mereka dan ia amat baik, kerana dapat menawarkan ternakan dalam kuantiti besar,” katanya.


Nur Jazlan juga menegur syarikat korporat khususnya, sarikat milik kerajaan (GLC) yang dilihat tidak serius untuk menghidupkan konsep keusahawanan tani di kawasan bandar kerana gemar membiarkan tanah milik mereka terbiar.


Katanya, adalah lebih baik, tanah berkenaan disewa atau dipajak kepada individu atau kumpulan yang berminat untuk menjadikannya sebagai kawasan penternakan sekaligus mengelakkan pembaziran kawasan.

No comments: