Wednesday, November 19, 2008

Insentif RM24j petani padi bukit di Sabah, Sarawak

KUCHING 1 Nov. - Kerajaan meluluskan insentif berjumlah RM24.4 juta bagi membantu petani padi bukit di Sabah dan Sarawak.


Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, insentif itu akan diberikan kepada 37,000 petani di kedua-dua negeri itu yang telah berdaftar dengan Jabatan Pertanian.


Katanya, ini kerana petani padi bukit di Sabah dan Sarawak telah mula menanam padi mereka.


''Sebagai permulaan, insentif tersebut akan diberikan dalam bentuk baja.


''Bagi Sarawak, sebanyak RM14.6 juta telah diluluskan bagi kegunaan kira-kira 30,000 petani padi bukit manakala RM9.8 juta bagi 7,000 petani di Sabah," katanya kepada pemberita di sini hari ini.


Beliau ditemui selepas melawat gerai bersempena sambutan perayaan hari peladang, penternak dan nelayan peringkat negeri Sarawak di sini.


Rohani berkata, peruntukan tersebut merupakan permintaan kerajaan negeri Sabah dan Sarawak dan kerajaan negeri mempunyai kuasa untuk menentukan bentuk insentif yang akan diberi.


Ujar beliau, ini merupakan pertama kali kerajaan memberikan insentif kepada petani padi bukit terutamanya di Sabah dan Sarawak.


''Kerajaan tidak menolak kemungkinan untuk menambah jumlah dan bentuk insentif yang akan diberikan kepada petani tahun hadapan," jelas beliau.

No comments: