Wednesday, November 19, 2008

Program satu daerah satu industri lahir 195 usahawan

KUALA TERENGGANU 1 Nov. - Sebanyak 195 usahawan berjaya dilahirkan di Hulu Terengganu hasil program satu daerah satu industri yang dilancarkan untuk membantu masyarakat luar bandar mencari pendapatan tambahan.


Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Rozi Mamat berkata, usahawan-usahawan yang tinggal di lapan kampung di Hulu Terengganu itu terlibat dalam lima industri termasuk tanaman jagung dan desa inap (homestay).


Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telemong memberitahu, seramai 40 usahawan kraf tangan daun getah berjaya diwujudkan di Kampung Sekayu dan Ajil di sini.


''Sebanyak 33 usahawan tanaman jagung pula dilahirkan di Kampung Besul manakala usahawan desa inap yang seramai 27 orang diwujudkan di Kampung Buloh," ujarnya ketika dihubungi di sini hari ini.


Beliau menambah, sebanyak 83 penduduk di Kampung Dura dan Kampung Jenagor pula terlibat dalam perusahaan ternakan ikan kelah.


''Sebanyak 12 penduduk Kampung Kuala Pueh dan Kampung Telemong pula mengusahakan perusahaan ikan salai," ujarnya.


Beliau berkata, dalam usaha melahirkan usahawan berkenaan, kerajaan negeri mendapat kerjasama beberapa agensi kerajaan termasuk Jabatan Pertanian, Majlis Amanah Rakyat (Mara), Pejabat Daerah dan Felda.


Menurutnya, tujuan memperkenalkan konsep satu daerah satu industri adalah untuk membangunkan industri sesebuah kampung yang diusahakan sendiri oleh penduduknya.


''Ia dilaksanakan supaya dapat membantu mewujudkan kegiatan ekonomi industri desa serta meningkatkan pendapatan penduduk kampung," ujarnya.

No comments: