Wednesday, November 19, 2008

Baulu Salwa pelbagai perisa


Noor Zuhhada Abdul Rahman bersama suami, Ismail Zakaria menyusun bahulu pelbagai perisa di Segar Mart, Alor Star, baru-baru ini.
- Gambar ISMAIL KAMADIN


ALOR STAR 16 Nov. - Sebut sahaja kuih baulu, pasti terbayang keenakan kuih tradisonal itu yang begitu popular terutama pada hari raya dan hari-hari keramaian.


Bagaimanapun, ramai tidak tahu kuih yang diperbuat daripada adunan telur, tepung gandum, gula pasir dan minyak masak atau minyak sapi itu kini mudah didapati sepanjang masa.


Jika dahulu kuih berkenaan sukar didapati kerana ia perlu ditempah daripada pembuat kuih tradisional, namun setelah dikomersialkan, ia boleh dibeli di mana-mana termasuk di pasar raya.


Di negeri ini, jenama Bahulu Salwa yang diusahakan oleh Ismazuha Enterprise bukan satu nama asing kepada penggemar kuih tradisional tersebut.


Menurut Ketua Pengarah Ismazuha Enterprise, Noor Zuhhada A. Rahman, 28, sejarah pengeluaran kuih Bahulu Salwa bermula kira-kira 15 tahun lalu apabila ibunya, Hasnah Salleh, 60, berusaha menghasilkan kuih berkenaan secara kecil-kecilan di rumahnya di Kampung Batu 19, Kubur Panjang, Pedang.


Ketika itu, katanya, Hasnah mengusahakan kuih tradisional tersebut bagi menambah pendapatan keluarga mereka dengan menjualnya kepada jiran-jiran sekampung.


Usaha Hasnah itu tidak sia-sia apabila Jabatan Pertanian Kedah pada 1994 telah memberikan bantuan berupa peralatan seperti pembinaan bengkel, ketuhar dan mesin pengadun tepung bagi mengembangkan perusahaan ibunya itu.


Sejak itu, Noor Zuhhada memberitahu, keluarganya tidak menoleh ke belakang lagi dengan memberi sepenuh perhatian kepada perusahaan pengeluaran baulu secara komersial menerusi bimbingan Jabatan Pertanian Kedah.


Sehingga kini, menurutnya, perusahaan Bahulu Salwa melibatkan tiga cawangan iaitu di tempat asal di Batu 19 Kubur Panjang, Pendang; di Jalan Datuk Kumbar dan di ruang legar Segar Mart Jabatan Pertanian Kedah, Jalan Kuala Kedah di sini.


Jelasnya, cawangan di ruang legar Segar Mart dijadikan sebagai lokasi utama pengurusan dan pemasaran selain turut beroperasi untuk menghasilkan produk keluaran mereka.


"Syarikat kami mempunyai 13 pekerja di tiga cawangan berkenaan dengan mengeluarkan kira-kira 1,200 peket atau 12,000 kuih baulu sehari.


"Malah semasa musim perayaan dan keramaian, permintaan turut bertambah sehingga pekerja sambilan turut diambil, manakala tempoh pengeluaran dilanjutkan," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.


Menurut Noor Zuhhada, Bahulu Salwa bukan sahaja digemari kerana keenakan rasanya, namun ia juga boleh diperoleh dalam pelbagai perisa iaitu asli, oren, pandan, cip coklat dan strawberi.


Katanya, Ismazuha Enterprise mempelbagaikan perisa baulu keluarannya bagi mencari kelainan di samping mengelakkan persaingan di pasaran.


Menurutnya, baulu perisa oren mula diperkenalkan syarikatnya kira-kira enam tahun lalu sebelum disusuli dengan perisa pandan, cip coklat dan strawberi.


"Golongan kanak-kanak menggemari kuih baulu perisa strawberi manakala dewasa pula perisa oren keluaran syarikat kami," ujarnya.


Pelanggan yang ingin membuat tempahan Bahulu Salwa boleh mengunjungi syarikat Ismazuha Enterprise di ruang legar Segar Mart Jabatan Pertanian Kedah, Jalan Kuala Kedah dari pukul 8.30 pagi hingga 6.30 petang.


Mereka juga boleh menghubungi Isma di talian 019-5464886 atau Zuha di 019- 4934192.

No comments: