Thursday, November 13, 2008

Ternak landak elak kepupusan

Meskipun landak raya dikategorikan sebagai haiwan buruan seperti pelanduk, Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) menyokong usaha menternak haiwan tersebut untuk meningkatkan populasinya.

Mereka yang berminat untuk berjinak-jinak dengan ternakan komersial itu bagaimanapun perlu mendapatkan permit khas dari Perhilitan yang terletak di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar itu.

Sebagai contoh landak raya yang ingin diternak merupakan spesies dilindungi yang mana permit khas seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 51(d) Akta Perlindungan Hidupan Liar (Akta 1972/76) yang memerlukan kelulusan menteri.

Antara kandungan akta tersebut ialah ‘Walau apa pun yang terkandung dalam akta ini, menteri boleh memberi tidak lebih daripada satu permit khas kepada pemohon untuk menangkap, mengurung membiakkan, menyimpan, mengimport atau mengeksport mana-mana binatang buruan atau mana-mana burung buruan atau sebahagian daripadanya.’

Menurut Pengarah Bahagian Ex-Situ Perhilitan, Khairiah Mohd Shariff, pihaknya mendapati ramai yang berminat untuk menternak landak dan beberapa kelulusan telah diberi.

“Bagaimanapun ada sesetengahnya belum dapat memulakan projek mungkin ada sebab tertentu.

“Kita dapati antara masalahnya ialah kesukaran mendapat baka kerana ia jenis liar,’’ katanya ketika ditemui di pejabatnya, baru-baru ini.

Justeru, katanya, mereka diperlukan mendapatkan permit tersebut terutama untuk baka.
Katanya, projek komersial yang dijalankan oleh penternak akan dapat meningkatkan populasi haiwan tersebut.

Bagi menyokong usaha penternak, Perhilitan pada tahun lepas memulakan projek pembiakbakaan di bawah Pusat Konservasi Hidupan Liar di Sungai Dusun, Selangor untuk tujuan pembiakbakaan beberapa spesies haiwan liar.

Pusat Konservasi Hidupan Liar Sungai Dusun

Berdasarkan laman web Perhilitan, Pusat Konservasi Hidupan Liar Sungai Dusun ini siap sepenuh pembinaannya pada bulan April 2000 dengan kos pembinaan sebanyak RM3.6 juta.
Tujuan asal pembinaan ialah bagi projek konservasi Badak Sumatera yang merupakan antara spesies yang diancam kepupusan di negara ini.

Namun pada 2004, pusat konservasi ini tidak lagi menjalankan pemuliharaan badak sumatera tetapi tumpuan dijalankan terhadap projek konservasi badak cipan (Tapirus indicus).

Selain badak cipan, spesies hidupan lain seperti buaya julung-julung (Tomistoma schlegelii), landak raya (Hystrix brachyura) dan kongkang (Nycticebus coucang) juga dipelihara dan terlibat dalam program konservasi ex-situ di sini.

Menurut Khairiah, dalam pembiakbakaan landak raya, teknologi DNA juga telah digunakan untuk tujuan tersebut.

Teknologi DNA yang dijalankan memfokuskan ke arah mewujudkan pengecapjarian DNA bagi spesies hidupan liar di negara ini.

Ia penting bagi mengenal pasti sesuatu spesimen atau sebahagian spesimen hidupan liar bagi tujuan konservasi dan penguatkuasaan.

Menurutnya lagi sejak projek dimulakan pada 2006 dan hingga kini landak yang dibiak dan dipasangkan telah melahirkan 25 ekor anak iaitu sembilan ekor pada tahun lalu dan 16 ekor pada tahun ini.

Katanya, produktiviti landak raya rendah kerana ia memerlukan masa untuk stabil sebelum membiak.

“Pengalaman di Vietnam yang juga menjalankan pembiakbakaan landak sejak 20 tahun lalu telah berjaya melahirkan anak yang banyak. Landak memerlukan masa untuk membiak,’’ ujarnya.

Beliau berkata, anak-anak landak yang di lahirkan itu ditawarkan kepada penternak berminat untuk dijadikan baka dengan harga mengikut saiz antara RM200 dan RM400 seekor.

Beliau berkata, ketika ini terdapat lima atau enam penternak yang telah menjalankan projek dan sekiranya berjaya, mereka membantu meningkatkan populasi haiwan tersebut.

Landak, kata beliau, sejenis haiwan yang senang diternak memandangkan sifat pemakanannya.
Landak makan apa sahaja produk semula jadi daripada pertanian seperti ubi, sayur-sayuran atau sisa pertanian.

“Tidak mustahil ramai yang berminat menternaknya dan kita memang menggalakkan,’’ ujarnya.
Bagaimanapun katanya, meskipun Perhilitan menggalakkan penternakan landak, orang ramai diharap tidak terlalu ghairah untuk menceburinya memandangkan masalah kekurangan baka.

Masalah tersebut dijangka akan dapat diatasi dalam tempoh dua atau tiga tahun lagi dengan menggunakan bioteknologi.

Selain untuk daging, ternakan landak mempunyai potensi dikembangkan untuk tujuan lain seperti kraf memanfaatkan durinya.

Info

Pembiakabakaan dan Konservasi Ex Situ dui Pusat-pusat Konservasi Hidupan Liar.
Bahagian Konservasi Ex-situ juga bekerjasama dengan Perhilitan negeri di dalam program pembiakan dan konservasi yang melibatkan Pusat-pusat Konservasi Hidupan Liar yang disenaraikan seperti di bawah.

Ia bertujuan untuk menambahkan bilangan spesies hidupan liar di dalam kurungan. Selain daripada program pembiakan, program-program kesihatan juga dikoordinasi dan dilaksanakan oleh bahagian ini di dalam membantu pengurusan hidupan liar di dalam kurungan.

Senarai Pusat Konservasi Hidupan Liar:

*Pusat Konservasi Hidupan Liar Sungai Batu Pahat, Perlis.
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Bukit Pinang, Kedah.
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Sungkai, Perak
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Bota Kanan, Perak
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Sungai Dusun, Selangor
*Zoo Melaka
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Bangas, Johor.
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Jemaluang, Johor
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Jenderak Selatan, Pahang
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Gua Musang, Kelantan
*Pusat Konservasi Hidupan Liar Bukit Paloh, Terengganu

2 comments:

rossa stanley loan said...

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk sebenar? Adakah anda pernah ditolak oleh mana-mana pertubuhan kewangan, bank dan perusahaan kewangan lain? Jika ya, bimbang lagi kerana syarikat pinjaman @ ROSSA STANLEY, kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang menyediakan pinjaman korporat, kepada badan korporat dan orang awam pada kadar faedah sebanyak 2%. Kami mempunyai akses kepada kumpulan tunai untuk memberi kepada syarikat dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil.Kami yakin bahawa kebajikan dan keselesaan anda adalah keutamaan kami yang optimum, mengapa kami berada di sini untuk menjaga pemprosesan pinjaman anda . Berhubung dengan perkhidmatan pelanggan kami

  E-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
  Viber: +15186756750
  Instagram: Rossamikefavor
  Twitter: Rossastanlyloan

  Untuk tindak balas yang cepat dan pantas ....
 
Sila isi borang permohonan di bawah:

                                                   DATA PEMOHON:

1. Nama
2. negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Kerja
6. Jawatan di tempat kerja
7. Pendapatan bulanan
8. Jumlah pinjaman yang diperlukan
9. Tempoh pinjaman
10. Agama
11. Pernahkah anda memohon sebelum dan ditolak? Jika ya
12. jika anda telah ditolak berikan alasan .............................. .......... ..
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
     ............................. ..................... ..........
 
 
 
                                     Kami berada di sini untuk keperluan kewangan anda

"ISKANDAR LENDERS" said...

Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah membantu Anda mendapatkan layanan yang layak Anda dapatkan, Program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam sekejap. Kurangi pembayaran Anda untuk mengurangi beban pengeluaran bulanan Anda. Dapatkan fleksibilitas yang dapat Anda gunakan untuk tujuan apa pun mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui email: BBM INVITE: {D8980E0B} Hanya WhatsApp :: {+ 33753893351}
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)