Sunday, November 2, 2008

Peluang Siswazah Menggangur

SERDANG: Koperasi Penternak dan Pengimport Ternakan Malaysia Berhad (Koternak) membuka peluang kepada 41,000 siswazah Melayu yang menganggur membabitkan diri dalam perniagaan penternakan yang diusahakan koperasi berkenaan.

Pengerusinya, Jagjit Singh, berkata langkah itu adalah satu daripada objektif utama penubuhan Koternak iaitu membela serta membantu siswazah menganggur dan idea itu mendapat sokongan penuh daripada Penasihat Koternak yang juga Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Datuk Dr Abdul Aziz Jamaludin.

“Kita mengalu-alukan penyertaan golongan ini kerana bidang penternakan mempunyai potensi luas untuk memperoleh pendapatan lumayan sekali gus meningkatkan industri asas tani negara.

“Kita juga berhasrat melahirkan usahawan muda dan berasa golongan siswazah paling layak untuk diketengahkan dalam program ini,” katanya ketika ditemui di Bilik Media Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (Maha) 2008, di sini, semalam.


Beliau berkata, antara faedah yang diberi kepada siswazah menganggur jika menyertai Koternak ialah yuran pendaftaran percuma dan bayaran untuk saham hanya akan dikenakan selepas memperoleh keuntungan daripada hasil ternakan nanti.


Mereka juga, katanya, diberi latihan intensif selama enam bulan oleh tenaga pengajar pakar, selain berpeluang menjadi tenaga pengajar Koternak.


Siswazah menganggur yang berminat untuk mendapatkan maklumat lanjut boleh menghubungi talian 012-3966605, 018-2083766 atau 018-205337555 atau mengunjungi laman web www.koternak.com.

No comments: