Monday, November 24, 2008

Ibarat syurga buah-buahan


Shamsul Azreen Ghazali tersenyum puas menunjukkan hasil dusunnya.


SEPERTI kebanyakan dusun, yang kebanyakannya terletak tepi jalan, anda sesekali tertarik dengan pokok buah-buahan apabila melalui jalan menuju Kenering Gerik dekat Kampung Charuk Api-Api, Pengkalan Hulu, Baling, Kedah.


Tarikan dusun yang penuh dengan tanaman bermusim sepanjang jalan nyata menggamit anda untuk singgah kerana memilik kelainan tersendiri.


Kunjungan anda ke daerah Pengkalan Hulu jika dilakukan pada musim buah-buahan, pastinya akan memberikan keseronokan sebaik terpandang pokok yang ‘meriah’ dengan buah-buahan.


Ini semua menguatkan hajat anda untuk singgah kerana mahu merasai sendiri pengalaman memetik, memungut, dan makan sepuas-puasnya.


Apatah lagi musim cuti sekolah ketika ini, rombongan balik kampung mungkin lebih bersemangat jika diberitahu musim buah-buahan sedang menjengah, menanti kehadiran sanak- saudara dan keluarga.


Hakikatnya hasrat itu boleh dinikmati di Dusun Keluarga Bahagia.


Dusun milik Shamsul Azreen Ghazali, 30, itu agak unik kerana ia turut menyediakan kemudahan bilik penginapan bagi membolehkan anda menanti sendiri buah jatuh seperti buah durian di malam hari .


Selain Shamsul Azreen dan ibunya, Che Puteh Md. Rejab, 53, cetusan idea adik-beradik dari keluarga ini, Shaifol Amreey,25, dan An‘Nisa, 22, kawasan seluas hampir dua hektar ini mempunyai tarikan tersendiri kepada pencinta buah-buahan tempatan untuk menikmatinya di sini.


Sebut sahaja buah-buahan bermusim yang anda minati pastinya cita rasa anda akan tertunai di dusun ini.


Raja buah dari klon 101, D24, D15 sehinggalah ke klon tangkai panjang pastinya sudah cukup memuaskan hati penggemar durian yang mahukan isi kuning, tebal, lemak dan manis.


Deretan pohon durian yang ditanam pemiliknya sejak tahun 1985 itu berbuah lebat sehingga memukau mata kerana klon yang ditanam itu sudah matang menunggu peminatnya.


Malah tidak salah untuk penggemar durian yang tidak sabar untuk makan boleh menunaikan hajat sekalipun di bawah pokoknya.


Raja buah ini sama ada yang besar atau kecil semuanya mempunyai rasa berbeza kerana itu menjadi hasrat tuan punya dusun ini dalam menyediakan pakej kepada pengunjung.


Bagi yang tidak gemar makan durian, boleh memilih beberapa lagi buah-buahan lain seperti rambutan, manggis dan dokong di dusun ini.


Di dusun keluarga ini terdapat antara 50 hingga 80 pokok rambutan yang apabila tiba musimnya antara bulan Julai hingga September tentunya masa untuk memetik buah.


Sementara pohon manggis yang ditanam di celah pokok-pokok utama turut berbuah lebat menguja peminatnya sendiri untuk terus memetik si hitam manis ini.


Dari kejauhan antara kemerah-merahan rambutan jenis deli, gading, anak sekolah dan isi nyior, deretan pokok dokong yang hampir 300 pokok berjuntaian sehingga ke pangkal pokok.


Menurut Shamsul Azreen, setiap kali musim, dokong mengeluarkan buah antara satu hingga tiga tan metrik buah dokong dapat dijual.


Menariknya, buah spesies langsat ini bukan sahaja ditanam untuk dimakan oleh keluarga ini malah mampu dikomersialkan.


Tambah Shamsul Azreen, setiap tahun dokong dari kebunnya mendapat tempahan daripada pemborong sama ada di Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Johor Baharu.


Penggemar buah yang berkunjung ke dusun ini tidak perlu bersusah payah untuk memetiknya kerana buahnya lebat sampai ke pangkal pokok.

Bukan itu sahaja, penggemar buah cempedak juga boleh menikmatinya kerana cempedak yang ditanam pemilik ini juga menghasilkan buah yang banyak.


Bentuk geografi kawasan dusun ini mungkin meletihkan pengunjung untuk berjalan kaki pemiliknya menyediakan kenderaan pacuan empat roda bagi menyusuri dusun ini.


‘‘Naiklah kenderaan pacuan empat roda yang kami sediakan dan nikmatilah pengalaman di dusun ini,” jelas Shamsul Azreen yang mahu mempopularkan dusunnya kepada pengunjung termasuk pelancong dalam dan luar negeri.


Di hujung dusun terdapat sebuah kolam yang kini dimanfaatkan untuk ternakan ikan air tawar bagi melengkapkan dusun ini dengan ciri-ciri pelancongan tani.


Dengan tidak mahu menoleh ke belakang Shamsul Azreen bersedia untuk menerima kunjungan tetamunya menikmati suasana dusun yang lengkap ini.


Bagi ibu Shamsul Azreen, Che Puteh tidak menyangka pada mulanya usaha mereka anak beranak hanyalah suka-suka dan memenuhi masa lapang dan berbakti pada tanah.


Namun semuanya, berubah apabila dusun milik mereka mampu mengeluarkan hasil yang melimpah.


Bagi memudahkan pengunjung keluarga ini turut menyediakan sebuah rumah yang dilengkapi ruang masak, bilik tidur, ruang rehat dan bilik air.


“Jika pengunjung mahu memasak, kami juga sediakan kemudahan itu,” kata Che Puteh yang banyak menyerahkan kepada anaknya untuk menguruskan dusun itu.


Shamsul Azreen menganggap kelebihan dusun milik keluarganya sebagai satu cara mempromosikan pelancongan di kawasan itu.


Pun begitu, saban tahun ada sahaja individu atau kumpulan menjadikan dusun ini sebagai tempat belajar dan mendalami kaedah penanaman buah-buahan tempatan.


Impian keluarga ini ialah menjadikan dusun ini sebagai kawasan pelancongan dengan tarikan khusus buat penggemar buah-buahan tempatan yang mahu merasai kesegaran dan mutu secara terus dari dusun.


Berkunjung ke dusun ini pastinya melengkapkan kunjungan kerana semuanya ada di sini.


Makanlah sepuas-puasnya kerana dusun milik keluarga ini ada segala-galanya menjadikan Raja Dusun ini perlu dikunjungi.

1 comment:

Unknown said...

Yg lain ok tapi kalau Saiful Amri jangan percaya kaki kencing.kencing kuat jangan pcaya rm450 pown kncing bhati hati Klau nk berurusan dengan adik beliau Saiful Amri songlap duit orng ramai dah lepas tu buat bodoh lk