Wednesday, November 19, 2008

Teknologi berkaitan industri cili


Teknik mengesan tahap kepedasan cili menggunakan ChilliSense.


Perisytiharan cili varieti baru yang disempurnakan oleh Perdana Menteri , Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi baru-baru ini menandakan bidang pertanian khususnya penyelidikan pembiakbakaan melangkah setapak lagi dengan pengenalan Semerah yang mempunyai ciri-ciri lebih baik.


Pertanian kini dilihat sebagai bidang wajar dimartabatkan, apatah lagi dengan krisis makanan yang melanda membawa kepada inisiatif kepada penghasilan baka lebih baik.


Menurut Jabatan Pertanian, dengan kawasan penanaman cili setakat kini melebihi 3,000 hektar dan pengeluaran lebih 37,000 tan metrik, tanaman cili wajar dikembangkan dengan penggunaan teknologi, sama seperti tanaman pertanian lain.


Tanaman cili antara yang menerima suntikan baru dengan pengenalan varieti baru itu meskipun ia bukan yang pertama diperkenalkan.


Pada 1995, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), memperkenalkan varieti Cilibangi-1 dan Cilibangi- 2 yang ketika iu dapat memberi penyelesaian kepada penanam cili tempatan supaya tidak perlu bimbang dengan masalah baka.


Cilibangi-1 dan Cilibangi-2 yang dihasilkan selepas penyelidikan 15 tahun oleh dua profesor UKM, Bangi, ketika itu iaitu Prof. Madya Dr. Ahmed Mahir dan Prof Dr. Ismail Ahmad dari Fakulti Sains Hayat dikatakan mampu memberi jawapan kepada masalah penyakit yang menyerang tanaman tersebut.


Cilibangi-1 dan 2 mempunyai ciri-ciri seperti struktur pokok yang seimbang dan boleh menampung buah yang lebat.


Ciri-ciri ini mengurangkan risiko pokok tumbang semasa ditanam dan berbuah.


Menurut UKM, Cilibangi-1 sesuai untuk dipasarkan segar, manakala Cilibangi-2 untuk dikeringkan dengan pokoknya kelihatan lebih segar dan menarik berbanding cili biasa.


Penghasilan baka cili tersebut dihasilkan menerusi penyelidikan pembiakbakaan secara konvensional dan bioteknologi di bawah Program Tumpuan Penyelidikan Dalam Bidang Keutamaan (IRPA) serta kajian lanjutan yang diketuai Prof. Datuk Dr. Zakri Abdul Hamid.


Justeru selain Cilibangi dan Semerah yang menunjukkan kejayaan program pembiakbakaan, industri cili juga menerima suntikan menerusi penyelidikan mengesan tahap kepedasan yang dijalankan oleh penyelidik UKM.


Berdasarkan penyelidikan tersebut, tahap kepedasan cili sebenarnya boleh diuji tanpa menggunakan lidah.


Alat khas yang dinamakan ChiliSense iaitu kit optik dihasilkan bersama oleh Ketua Penyelidik, Prof. Madya Dr. Musa Ahmad bersama Mohamad Nasir Mat Arip, Lee Yook Heng, Ahmad Mahir Moktar dan Dr. Mohd. Nasir Taib.


Ciri penting kit itu ialah mengesan tahap kandungan kapsaisin dalam cili.


Alat tersebut juga boleh membantu meningkatkan industri makanan memandangkan kekerapan penggunaan kapsaisin sebagai perisa makanan dan ia perlu dihadkan.


Alat pengesan itu menggunakan reagen (bahan kimia) yang berubah warna mengikut tahap kepedasan cili dan warna tersebut akan dipadankan julat kepekatan kapsaisin antara 12 dan 20 miligram pel liter (mg/L).


Sampel cili yang hendak diuji perlu dilarutkan dalam reagen tersebut dan perubahan warna dikenal pasti untuk dipadankan dengan kod warna piawai bagi mengukur tahap kepedasan dan keputusan boleh diperoleh dalam masa singkat.

No comments: