Thursday, November 5, 2009

KUALA KLAWANG: Spesies ikan air tawar tempatan seperti temoleh dan kelah yang hampir pupus kini dapat diselamatkan hasil kejayaan Pusat Perikanan Air Tawar di Glami Lemi dekat sini, yang memajukan teknologi menyimpan sperma ikan untuk tempoh jangka panjang.


Teknologi yang dinamakan pengkrioawetan sperma membolehkan sperma ikan disimpan di bawah suhu lampau sejuk dalam cecair nitrogen (-196 Celsius) dan sel sperma terpelihara walaupun didedahkan kepada suhu melebihi 0 Celsius.


Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abd Karim, berkata kejayaan itu memastikan khazanah ikan negara seperti temoleh yang kini sukar didapati bukan saja diselamatkan, tetapi dibiak semula secara besar-besaran dalam tempoh antara satu hingga dua tahun lagi.


Katanya, sebanyak 10,000 benih temoleh hasil penyelidikan institut itu akan diedarkan ke seluruh negara untuk dibiak secara besar-besaran.


“Penemuan teknologi ini adalah kejayaan besar kerana memastikan khazanah ikan air tawar yang amat berharga terpelihara kerana membolehkan sperma spesies ikan yang disimpan bertahan hingga bila-bila.


“Setakat ini, tumpuan program itu adalah terhadap spesies ikan air tawar terancam seperti temoleh dan kelah,” katanya selepas mewakili Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar, merasmikan Bank Sperma Pusat Penyelidikan Perikanan Air Tawar, di sini, baru-baru ini.


Rohani mencadangkan program itu diperluaskan kepada spesies ikan laut seperti terubuk yang suatu ketika dulu boleh didapati di Semenanjung Malaysia, tetapi kini pupus sepenuhnya.


Penyelidikan teknologi pengkrioawetan sperma dijalankan oleh pegawai penyelidik pusat itu, Zulkafli Abd Rashid dan Chew Poh Ching mulai Januari 2007. Menjelang Disember tahun itu, kadar pembenihan sperma hanya kira-kira lima peratus dan kemudian meningkat kepada 33 peratus akhir tahun lalu.

No comments: