Sunday, November 15, 2009

emailjohor@utusan.com.my


wj_01.1
Almizan Saari mengusahakan tanaman cili Taiwan di ladangnya di Rengit, Batu Pahat, baru-baru ini.


BATU PAHAT 22 Jun – Jawatankuasa Penyelaras Mukim- Mukim (JPMM) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rengit memperkenalkan Gerakan Ekonomi Baru Desa bagi mengubah persepsi masyarakat agar memaksimumkan penggunaan tanah di sekitar kediaman masing- masing.


Ia juga bagi menggalakkan setiap ahli keluarga saling bekerjasama dalam meningkatkan taraf ekonomi dengan bertani atau menternak di kawasan tanah yang terhad seperti di tepi rumah atau di kebun kelapa sawit.


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rengit, Ayub Jamil berkata, dalam Gerakan Ekonomi Baru Desa itu penggunaan bioteknologi akan diperkenalkan kerana dengan cara itu dapat meningkatkan kualiti tanaman atau ternakan yang diusahakan.


“Apa yang penting adalah penyertaan seluruh ahli keluarga dengan memaksimumkan bahan-bahan yang ada dan masih boleh digunakan seperti kayu atau zink terpakai untuk membina reban ayam,” katanya.


Pada masa ini, katanya, JPMM mahu mewujudkan model-model bagi pertanian dan penternakan itu dahulu agar menjadi contoh kepada orang lain untuk mengusahakan pelbagai bentuk pertanian dan penternakan dengan modal yang sedikit.


Ayub berkata, model-model itu nanti bakal menjadi tempat rujukan kepada mereka yang berminat untuk meningkatkan taraf ekonomi keluarga tanpa modal yang banyak.


Bagaimanapun, katanya, seseorang itu harus kreatif dalam merealisasikan apa yang diimpikan sama ada dalam bidang pertanian atau penternakan.


Selain itu, JPMM DUN Rengit juga akan mengadakan kursus bagi memberi pengenalan dan pendedahan tentang pertanian dan penternakan dengan penggunaan teknologi terkini.


“Seperti isu bahan makanan ternakan yang didakwa mahal, sebenarnya jika seseorang itu kreatif dalam apa yang diusahakan, isu itu boleh diatasi,” katanya.


Persepsi orang kampung, katanya, perlu diubah agar sentiasa kreatif dan peka dengan apa yang berlaku di sekeliling mereka.


Tambahnya, mereka boleh menanam sayur-sayuran, menternak ayam, itik, kambing dan lembu hanya di dalam kebun kelapa sawit dan ia akan mendatangkan pendapatan sampingan sementara menunggu sawit boleh dipetik.


Misalnya di tanah gambut, walaupun ada yang mendakwa sukar untuk bercucuk tanam tetapi dengan teknologi terkini, mereka boleh menanam cili atau sayur-sayuran di dalam beg plastik.


Ayub berkata, DUN Rengit kini mempunyai dua model yang boleh dijadikan rujukan iaitu dalam penternakan ayam kampung dan tanaman cili secara fertigasi dan setakat ini kedua-dua model itu berjaya dalam usaha mereka.

No comments: