Sunday, November 8, 2009

wj_01.1
Mohd. Izwan Samani lebih rela bergelumang dengan kambing daripada kerja makan gaji. – UTUSAN/ NORZAINURA ABDUL MAJID


BATU PAHAT 19 Mei – Minat yang mendalam dalam bidang penternakan dan pertanian mengubah kehidupan Mohd. Izwan Samani, 27, apabila kini menjadi penternak dan petani yang berjaya.


Disebabkan minat itu, beliau sanggup menamatkan pengajian dalam bidang Kejuruteraan Awam dan Kaji Ukur ketika berada di tahun dua untuk ‘terjun’ dalam bidang pertanian.


Katanya, bidang tersebut menjanjikan kepuasan dan pendapatan lumayan serta bertepatan dengan sikapnya yang tidak mahu bekerja makan gaji atau berada di bawah pengawasan orang lain.


Pengorbanannya itu ternyata tidak sia-sia dan mendapat sokongan sepenuhnya daripada keluarga yang banyak membantu serta memberinya semangat untuk berjaya.


Bahkan kini, Mohd. Izwan boleh berbangga kerana dianggap berjaya dalam bidang tersebut dan merupakan salah seorang belia tani contoh bagi masyarakat setempatnya.


Katanya, beliau bermula menternak lembu dengan modal RM28,000 sejak enam tahun lalu melibatkan sebanyak 32 ekor dengan bantuan dan sokongan keluarga juga adik-beradiknya.


“Saya memang minat dalam bidang penternakan dan pertanian, saya terfikir bila saya habis belajar saya dapat diploma dan saya akan bekerja di bawah pengawasan orang lain.


“Itu yang membuatkan saya nekad untuk berhenti dan teruskan dengan minat saya,” ujarnya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.


Kemudian, katanya, beliau pulang ke kampungnya di Parit 4, Sri Dayong Mukim 18, Sri Medan di sini untuk memulakan bidang penternakan di tanah milik keluarga berkeluasan 2.4 hektar.


Daripada 32 ekor lembu beliau berjaya membiakkannya menjadi 80 ekor dua tahun kemudian, katanya.


Namun, menurutnya, disebabkan ternakan lembu memerlukan kawasan yang luas maka kesemua lembu itu dijual dan hasil jualan itu digunakan untuk membeli kambing biri-biri bulu halus.


“Untuk memelihara kambing, saya telah mengeluarkan modal sebanyak RM45,000 untuk kandang kambing dan kira-kira RM70,000 untuk membeli baka kambing sebanyak 80 ekor,” katanya.


Di samping menternak kambing, Izwan juga menternak 80 ekor ayam kampung dan mengusahakan tanaman kontan seperti 120,000 pokok ubi, 13,000 keladi dan keledek juga 700 pokok pisang di tanah seluas 5.6 hektar.


Selain pengalamannya, dia turut menimba ilmu dengan mengikuti kursus menternak di Institut Haiwan Ayer Hitam sebelum memulakan projek ternakannya.


“Selain itu, saya sentiasa mencari pengalaman dan belajar dari mereka yang telah berjaya,” katanya.

No comments: