Sunday, November 8, 2009

Seperti lazimnya, bulan Mei hingga Julai setiap tahun adalah musim kemasukan pelajar ke institusi pengajian tinggi atau pusat latihan kemahiran seluruh negara.


Mereka akan memilih pelbagai kursus mengikut minat dan kecenderungan masing-masing.


Institut Skill-Tech juga tidak terkecuali membuka tawaran kepada golongan belia untuk mengikuti latihan pertanian Sijil Kemahiran Malaysia (SKM).


Lebih-lebih lagi, mulai tahun ini, pakej skim kluster latihan kemahiran sumber manusia membolehkan Skill-Tech membuat pengambilan secara besar-besaran.


Pengerusi Eksekutif Institut Skill-Tech, Nordin Abdul Malek berkata, inilah masa yang sesuai untuk generasi muda menyertai Skill-Tech kerana masa depan industri pertanian sangat cerah.


“Keyakinan masyarakat kian terbukti kerana semakin ramai yang memohon ke pusat latihan kami,” katanya.


Pada masa ini, Skill-Tech satu-satunya pusat latihan kemahiran swasta yang menawarkan kursus berasaskan pertanian sepenuhnya.


Setiap pelatih juga tidak perlu memikirkan soal pembiayaan dan sara diri kerana semua pelatih skill-tech yang mengikuti program SKM tahap 1 dan 2 dibiayai sepenuhnya secara percuma selama setahun.


Ini termasuklah soal makan dan minum mereka.


Tambah Nordin lagi, peluang keemasan seumpama ini perlu direbut segera kerana peruntukan yang disediakan masih ada.


Sementelahan peluang masih ada mereka hendaklah mengambil peluang mengikuti kursus yang diminati.


Seperti mana yang diuar-uarkan sebelum ini, Skill-Tech turut menyediakan pakej niaga sebaik tamat latihan dengan pemantauan penuh Institut Keusahawanan Negara, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI). Semua graduan digalakkan memilih perniagaan sebagai pilihan utama.


Selain itu, mereka yang berkeupayaan menyambung peringkat tinggi pula boleh mengikuti Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) dalam bidang pertanian. Pembiayaan peringkat diploma akan diaturkan.


Kelebihan DKM kepada pelatih membolehkan mereka menjadi tenaga kerja pertanian professional pada masa depan. Difahamkan pada masa ini lulusan DKM pertanian sangat sedikit dan hanya dijalankan secara terhad di pusat latihan pertanian kerajaan.


Skill-Tech dijangka akan memulakan DKM pada penghujung tahun ini sebagai perintis melahirkan tenaga mahir bertaraf diploma di Malaysia.


Memandangkan SKM dan DKM Skill-Tech menggunakan modul Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia, taraf dan standard latihan adalah setara dengan pusat latihan kerajaan.


Oleh itu, peluang keemasan yang disediakan kerajaan di Institut Skill-Tech hendaklah direbut segera sebagai pembinaan masa depan yang cemerlang sebagai petanih terlatih, moden dan jutawan hingga peringkat antarabangsa.

No comments: