Thursday, November 5, 2009


mainpix
Rumah burung kakak tua cantik dihasilkan oleh Ghani.

Ghani jadikan hobi sebagai punca pendapatan


SETIAP individu mempunyai hobi tersendiri, sama ada sebati dengan jiwanya, untuk sumber pendapatan dan kedua-duanya. Jika hobi membawa untung, lebih baik diteruskan kerana sudah pasti membawa hasil.


Begitu juga dengan Shek Mamad Hussin Shahib, 54, yang mempunyai minat memelihara burung kakak tua. Bermula sekadar hobi mencari keseronokan sejak lima tahun lalu, beliau kini mempunyai lebih 100 burung kakak tua pelbagai jenis.


Shek Mamad atau Ghani dianggap antara penternak burung kakak tua berjaya, bukan saja kerana mempunyai jumlah burung yang banyak tetapi membuktikan kemampuan membiakkan baka yang menjadi pilihan ramai.


Bermula dengan membeli seekor kakak tua daripada kenalan di Kajang, Selangor, diikuti burung kedua dibeli di Taiping, Perak, kini rumahnya di Taman Seri Gombak, di sini ibarat mini zoo menempatkan pelbagai jenis burung yang mempunyai tempat pembiakan.


Berkongsi minat sama dengan anaknya, Shek Nizam, 29, mereka melihat penternakan itu sebagai satu industri yang menjanjikan permintaan tinggi, sekali gus membantu merealisasikan impian membiak sebanyak mungkin baka terbaik kakak tua.


Daripada lebih 100 kakak tua miliknya, sudah pasti ada yang menjadi pilihan dan mencuri tumpuan pemilik dan peminatnya.


mainpix2
Ghani bersama burung kakak tua yang jinak.

“Spesies African Grey paling diminati kerana boleh bercakap. Agak pelik tetapi itulah hakikatnya dan kajian saintifik mendapati, spesies itu mempunyai memori sangat baik, boleh merekod dan mengingati 500 patah perkataan.


“Burung jenis ini juga agak cerdik berbanding spesies lain, misalnya tahu membezakan warna dan mampu mengumpulkan barang di satu tempat mengikut jenis warna. Sebab itu saya katakan peminatnya cukup ramai,” katanya.


Ketika menemuinya, baru-baru ini, penulis cukup bertuah kerana ketika itu ada empat anak burung berusia antara tiga hingga lima minggu yang masih bayi dan perlu diberi makan. Tiga daripadanya adalah spesies African Grey.


Walaupun purata usia keempat-empat burung itu sebulan, semuanya sudah mempunyai pembeli, cuma menunggu masa untuk diserahkan kepada pemiliknya selepas disahkan sudah pandai berdiri tanpa perlu disuap makanan setiap hari.



Kebiasaannya, anak burung yang baru menetas dibiarkan bersama ibunya selama dua minggu sebelum diasing dan diletakkan di dalam ‘inkubator’ selama dua minggu. Pada minggu kima ia akan diletakkan di dalam akuarium yang hanya mempunyai lubang kecil di atasnya.


“Ini bertujuan memastikan mereka berada di tempat yang suhunya sentiasa dikawal, tidak terlalu panas dan sejuk kerana kemungkinan besar boleh menyebabkannya mati.


“Anak burung ini diberi makan empat kali sehari sehingga minggu ketujuh. Pada minggu ke lapan, mereka dilatih makan sendiri bermula dengan makanan lembut seperti betik. Jika berjaya, catuan makanan yang disuap akan dipotong sedikit demi sedikit membolehkan mereka makan sendiri hinggalah boleh makan sepenuhnya.


“Jika disuap makanan, burung ini akan lebih jinak dengan manusia dan ini berbeza jika mereka dibela ibunya, agak liar dan susah dikawal,” katanya.


Mengenai proses memberi makanan kepada anak burung itu, Ghani menggunakan sejenis makanan ‘Kaytee Hand feeding’ yang dibancuh agak cair, seolah-olah sama seperti makanan bayi.


Makanan itu akan disuap ke dalam mulut burung menggunakan alat suntikan yang dipasang kabel di hujungnya.


Di sepanjang kawasan rumahnya dipenuhi dengan sangkar burung kakak tua, manakala satu kawasan lagi terletak di pintu masuk utama ditempatkan kawasan khas untuk burung bertelur dan mengeram. Kawasan itu jarang dimasuki bagi mengelakkan gangguan kepada burung.


Ada spesies yang mengeluarkan bunyi cukup nyaring dan bising, misalnya jenis Macaw tetapi itulah sebenarnya yang dianggap Ghani sebagai hiburan dan muzik menghiburkan kerana ia adalah bunyi semula jadi.


Ghani dan anaknya juga sering diundang untuk mengadakan pertunjukan di pusat beli belah, sekolah dan pusat peranginan membolehkan pengunjung bergambar dengan burung berkenaan.


Selain membiak burung kakak tua, Ghani juga menternak 40 rusa jenis Timorensis dari Indonesia dan Sika (rusa bintik) dari China serta puluhan itik hiasan dan pelbagai jenis kucing. Semua haiwan eksotik ini boleh disewa untuk pertunjukan.

No comments: