Thursday, November 5, 2009

PULAU PINANG 26 Mac – Jabatan Perikanan Malaysia menganggarkan nilai hasil penyelidikan dan pembangunan (R&D) pemprosesan hasil laut yang dijalankan oleh pihaknya mampu menjana pertambahan mencecah RM3.1 bilion menjelang 2010.


Ketua Pengarahnya, Datuk Junaidi Che Ayub berkata, jumlah hasil diperoleh industri perikanan tanpa ditambah nilai kini mencecah RM5 bilion dan dengan program R&D yang dijalankan sekali gus ia boleh menjana pertambahan nilai.


Katanya, peningkatan pengeluaran hasil laut seperti ikan dan udang setelah pelbagai aktiviti komersil yang dilaksanakan oleh pelbagai pihak menyebabkan timbul keperluan menambah nilai dan memperkenalkan produk baru ke pasaran.


Beliau berkata, kajian untuk mengekstrak bahan-bahan bioaktif dan lain-lain dari kekayaan ekosistem akuatik tropika boleh menghasilkan bahan-bahan baru antaranya untuk tujuan perubatan dan kosmetik.


”Program ini adalah sangat penting berdasarkan kepada peruntukan yang diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) iaitu sebanyak RM4.7 juta.


”Jadi, adalah perlu untuk kita jalankan R&D yang dapat mengurangkan hasil buangan kilang-kilang pemprosesan sekali gus mampu menjana pendapatan baru mencecah berbilion ringgit setahun,” katanya.


Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis Pameran Penyelidikan Pembangunan Produk Perikanan dan Bioteknologi di Institut Penyelidikan Perikanan (IPP) di Batu Maung di sini hari ini.


Turut hadir, Pengarah Bahagian Hasil Perikanan IPP, Faazaz Abd. Latiff.


Pameran diadakan untuk menunjukkan produk yang dihasilkan oleh institusi pengajian tinggi (IPT) supaya dapat menarik perhatian pihak swasta untuk mengkomersilkan serta mendatangkan pulangan ekonomi.


Pada majlis itu juga, IPP menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan beberapa IPT dan Institut Penyelidikan dan Pertanian Malaysia (MARDI) untuk menjalinkan kerjasama dalam program R&D.


Sementara itu, Fazaaz berkata, program tersebut telah dimulakan sejak 2007 dan dijangka pelbagai produk yang dihasilkan daripadanya dapat disiapkan menjelang tahun 2010.


Tambahnya, melalui program itu juga, pihak IPP berhasrat untuk menambah baik kualiti produk melalui pemprosesan dan pembungkusan teknologi dan pada masa yang sama hasilnya dapat diketengahkan bagi tujuan komersil.


”Sebanyak 18 projek telah dipersetujui untuk dijalankan dalam tempoh RMK-9 dan sehingga kini ada projek yang telah berjaya disiapkan antaranya pengeluaran enzim dari bahan buangan pemprosesan ikan seperti tulang dan kulit.


”Selain itu, terdapat juga projek yang menghasilkan produk baru yang ditambah nilai seperti bahan makanan segera tempura, sosej dan macam-macam lagi,” ujarnya.

No comments: