Thursday, November 5, 2009

KANGAR: Perlis sedang meninjau projek ternakan belut secara komersial yang kini giat diusahakan di China dan Taiwan serta meletakkan sasaran muncul sebagai pengeluar utama belut negara.

Malah, jika projek berkenaan berjaya diusahakan seperti dirancang, Perlis dijangka mampu mengeluarkan 12,000 tan belut setahun bagi memenuhi keperluan belut dunia, terutama di Jepun.

Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, berkata belut mendapat harga yang tinggi di pasaran terutama di negara itu dengan majoriti bekalan disalurkan pengusaha China dan Taiwan.

Bagaimanapun, pengeluaran belut di kedua-dua negara berkenaan terutama China terhad berikutan peningkatan kos mengekalkan kesesuaian suhu.

Berdasarkan kajian, Malaysia terutama Perlis mempunyai kelebihan yang tidak dimiliki China dan Taiwan iaitu suhu dan iklim paling sesuai untuk ternakan belut.

Justeru, katanya, Perlis dengan kerjasama sebuah syarikat tempatan, Mass-Agri Consortium Sdn Bhd (Mass-Agri) dalam proses perbincangan dan kajian untuk memastikan sama ada projek itu boleh diusahakan secara komersial.

Beliau berkata demikian selepas mengetuai ketua jabatan kerajaan negeri menghadiri taklimat projek perusahaan belut secara komersial oleh wakil Mass-Agri, di Kompleks DUN, di sini semalam.

Md Isa juga berkata, pihaknya berpuas hati dengan taklimat Mass-Agri, tetapi masih perlu dipertimbangkan apatah lagi dengan tapak seluas kira-kira 809 hektar yang diperlukan sebagai tapak kolam.

Beliau berkata, projek akan diusahakan secara kontrak dengan Mass-Agri bertanggungjawab menyediakan benih, makanan dan penyeliaan kepada pemilik kolam yang menyertainya.

“Berdasarkan perkiraan, setiap pengusaha perlu menyediakan 0.8 hektar untuk menempatkan empat kolam yang mampu menghasilkan kira-kira 1.5 tan belut bagi setiap kolam sepanjang tempoh tuaian selama enam bulan atau kira-kira tiga tan setahun,” katanya.

No comments: