Thursday, November 5, 2009

KUALA TERENGGANU 27 Jan. – Sebagai usaha melahirkan generasi nelayan moden di negara ini, Institut Perikanan Malaysia Chendering (IPMC) di sini menawarkan kursus bidang teknologi perikanan dan tangkapan kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).


Melalui kursus itu, peserta didedahkan dengan pelbagai kemahiran termasuk menjalani kursus selama sebulan di perairan negara untuk mengalami sendiri selok-belok perikanan laut dalam.


Penolong Pegawai Laut IPMC, Tengku Makhtar Raja Husein berkata, kursus itu penting untuk membolehkan generasi pelapis nelayan mampu bersaing dalam industri perikanan yang semakin mencabar.


”Langkah itu juga bagi mengurangkan pergantungan kepada tenaga kerja asing dalam industri perikanan negara sekarang,” katanya di sini hari ini.


Katanya, kursus itu terbahagi kepada tiga tahap dengan tahap satu dan dua, masing-masing selama enam bulan manakala tahap tiga mengambil masa setahun.


Katanya, pada Oktober tahun lepas, seramai 29 pelatih IPMC termasuk lima wanita telah belayar sejauh kira-kira 800 batu nautika merentasi Selat Melaka bagi menjalani latihan sebagai nelayan di Pantai Barat Semenanjung Malaysia.


Beliau berkata, kini seramai 24 lulusan SPM mengikuti kursus itu bermula 11 Januari lepas.


Tengku Makhtar berkata, selain itu IPMC juga menawarkan kursus pertanian, akuakultur dan penternakan haiwan.

No comments: