Thursday, November 5, 2009

Penggemar mangga harumanis di seluruh negara kini boleh menikmati keenakan buah itu kerana mereka boleh membuat tempahan melalui telefon daripada Jabatan Pertanian Perlis.


Exco Pertanian dan Industri Asas Tani, Sabry Ahmad berkata, cara itu diwujudkan bagi membolehkan penggemar harumanis yang datang dari luar membelinya pada masa ditetapkan tanpa perlu menunggu lama.


Katanya, sebelum ini ada pembeli yang datang dari luar terpaksa pulang dengan tangan kosong atau menunggu lama apabila stok buah mempelam yang dipetik tidak mencukupi pada hari berkenaan.


”Melalui cara ini penggemar ‘raja mempelam’ itu hanya perlu memberikan tarikh pengambilan dan pihak Jabatan Pertanian negeri akan menyimpan stok sehingga pembeli datang mengikut masa yang dipersetujui.


”Disebabkan harumanis mendapat permintaan yang tinggi dalam dan luar negara, ia perlu ditempah lebih awal untuk menggelak kehabisan stok,” katanya kepada pemberita di sini semalam.


Beliau berkata demikian selepas Majlis Perasmian Jualan Mempelam Harumanis 2009 di Pusat Pertanian Bukit Bintang di sini.


Sabry memberitahu, pihak Jabatan Pertanian Perlis mungkin akan membuat penghantaran sekiranya pembeli menempah dalam kuantiti yang banyak dalam satu-satu masa.


”Harganya masih dikekalkan seperti tahun sebelumnya iaitu bagi gred A, RM8 bagi setiap kilogram (kg), gred RM7 setiap kg dan gred C dijual dengan harga RM6 setiap kg.


”Tiga kotak khas disediakan bagi pilihan pembeli iaitu kotak seberat tiga kg, enam kg dan 10 kg,” katanya.


Beliau memberitahu, tempahan atau pertanyaan boleh dilakukan melalui Jabatan Pertanian Perlis di talian 04-9768901.

No comments: