Thursday, November 5, 2009

ws_031
SEBAHAGIAN daripada peserta Bengkel Gerak Usahawan Ikan Air Tawar bersama Mega Utusan Malaysia di Kompleks Teknologi Sungai Udang, Melaka, kelmarin.


MELAKA 24 Mac – Seramai 27 orang terdiri dari kalangan peniaga tani dari seluruh negara menyertai Bengkel Gerak Usahawan Ikan Air Tawar bersama Mega Utusan Malaysia selama tiga hari yang berakhir semalam di Kompleks Teknologi Pertanian, Ladang Buah-Buahan Tropika Melaka (MTFF), Sungai Udang di sini.


Bengkel yang bermula Sabtu lalu itu dianjurkan bersama sisipan Mega Utusan Malaysia, Agro Bank dan May Consult.


Pengurus Pusat Latihan Tani Agro Bank, Abdul Shukor Abdul Jabbar berkata, pihaknya mula memperkenalkan program itu sejak 2006 dan merupakan sebahagian usaha Agro Bank membantu kerajaan melahirkan lebih ramai usahawan tani di negara ini.


Katanya, selain bengkel dan kursus tani, Agro Bank menganjurkan seminar dan lawatan pertanian bagi mendedahkan kepada peserta mengenai peluang serta kemudahan terkini yang ditawarkan oleh pelbagai agensi pertanian.


”Bengkel Gerak Usahawan Ikan Air Tawar ini merupakan sebahagian usaha kita dalam menyokong komitmen dan rancangan Kementerian Pertanian dan Asas Tani untuk melahirkan 10,000 usahawan tani setiap tahun,” katanya di sini semalam.


Menurutnya, Agro bank lebih berperanan menyediakan peluang latihan dan bengkel kursus kepada mereka yang berminat melibatkan diri dalam bidang ternakan dan tanaman tanpa mengambil kira latar belakang pendidikan atau profesion mereka.


”Ini terbukti sebelum ini, kebanyakan peserta program ini terdiri dari kalangan peguam, jurutera dan doktor selain peserta lepasan universiti dan golongan pesara,” katanya.


Menurut Abdul Shukor, pihaknya memfokuskan kepada tiga bentuk kursus dan latihan pertanian iaitu penternakan, perikanan dan tanaman dengan yang terbaru memperkenalkan kursus ikan puyu dan talapia.


”Melalui kursus ini, kita mendedahkan para peserta mengenai penggunaan teknik bertani dan menternak sehingga ke peringkat bagaimana ingin memasarkan produk pertanian yang dihasilkan,” katanya.


Katanya, sepanjang tiga hari kursus berlangsung, para peserta didedahkan secara teori mengenai pembenihan dan asuhan benih puyu, teknik memilih induk, suntikan hormon dan pembiakan, kaedah pembiakan dalam tangki, teknik pemakanan ternakan dan skim pembiayaan pertanian yang disediakan di bawah Agro Bank.

No comments: