Sunday, November 15, 2009

wu_01.1
Rohani Madzlan dan suaminya, Mat Isa Tasit bersama produk kerepek yang dihasilkan mereka di Kampung Tualang Tujuh Kampong Kepayang, Simpang Pulai, Perak. – utusan / HANAFI KHAMIS


IPOH 22 Jun – ”Kakak mula berniaga dengan modal RM50 sahaja pada 1998. Kini perniagaan makanan ringan yang kakak usahakan makin maju dan memberi pendapatan bersih RM3,000 sebulan.”


Begitulah kata-kata pembuka bicara, Rohani Madzlan, 52, ketika ditanya bagaimana dia memulakan perniagaan makanan ringan di Kampung Tualang 7, Kampung Kepayang, Simpang Pulai dekat sini.


Menurutnya, perniagaan tersebut dimulakan secara kecil-kecilan kerana menyedari pendapatan RM15 sehari sebagai pekerja kilang tidak mencukupi pada zaman yang makin mencabar sekarang.


Apatah lagi katanya, dia terpaksa menanggung kehidupan 15 orang adiknya yang masih kecil, lima orang anak dan menjaga ibunya yang telah lanjut usia.


”Masa mula-mula berniaga dulu, kakak guna modal RM50 jual kerepek pisang masin ke sekolah-sekolah dan kedai-kedai runcit di kampung berhampiran.


”Kakak goreng kerepek di bawah pokok manggis berhampiran rumah dan memotong pisang dengan tangan setiap hari. Selepas itu, kakak jual kerepek pisang dengan mengayuh basikal buruk pemberian arwah ayah,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.


Selepas enam tahun mengayuh basikal menjual kerepek, akhirnya kehidupan Rohani sekeluarga mula berubah dan mampu membeli sebuah motosikal untuk mengedarkan makanan ringan hasil keluarannya.


Katanya, pada masa itu, kerepek pisangnya juga sudah dipelbagaikan dengan perisa manis dan pedas yang mendapat sambutan menggalakkan di pasaran.


Jelasnya, pada tahun 2006, kesungguhannya berniaga kerepek pisang telah mendapat perhatian pihak Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) yang memberikan bantuan mesin pemotong pisang, kuali dan penapis minyak.


”Selama lapan tahun kakak memotong pisang dengan tangan untuk buat kerepek, selepas dapat bantuan Kemas itu kakak amat bersyukur kerana kerja jadi bertambah mudah.


”Selepas itu, Jabatan Pertanian Perak pula tampil dan menghulurkan bantuan menyediakan bengkel ini yang lengkap dengan peralatan menghasilkan kerepek.


”Kemudian, pada tahun lepas, pihak Peladang Negeri Perak membekalkan bantuan plastik bungkusan, mesin dodol dan rak simpanan bagi memajukan lagi perniagaan kakak,” katanya.


Hasil bantuan yang diterimanya itu, syarikatnya kini sudah mampu mengeluarkan 13 jenis makanan ringan seperti kerepek ubi, kuih bahulu, kuih bakar, kuih tiram, kuih buah rotan, agar-agar kering, dodol, kek, jejari udang, maruku, kuih sepit dan kuih loyang.


”Buat masa ini, boleh dikatakan pasaran produk kakak sudah berada di separuh negeri Perak. Selain itu sudah ada pemborong tetap dari Kelantan, Kedah dan Kuala Lumpur.


”Sekarang kakak sudah beli sebuah kereta untuk menghantar produk-produk tetapi nampaknya ia tidak memadai, kakak terpaksa beli sebuah lori atau van supaya dapat memasarkan produk secara lebih meluas,” katanya yang bersyukur kerana kerja kerasnya selama 11 tahun membuahkan hasil malah adik-beradiknya dan semua anak-anak berjaya dalam pelajaran hasil titik peluhnya itu.


Rohani menambah, sasarannya kini juga semakin tinggi dan berharap dapat mencapai pendapatan bersih sebanyak RM10,000 sebulan.


”Pendapatan bersih RM10,000 sebulan biasanya kakak dapat semasa musim perayaan tetapi kalau pemasaran dan sistem penghantaran bagus, pendapatan itu boleh dicapai setiap bulan,” katanya penuh yakin.


Sementara itu, suaminya, Mat Isa Tasit, 51, berkata, dia terpaksa berhenti kerja pada tahun lepas apabila mendapati isterinya tidak mampu mengendalikan perusahaan itu seorang diri.


”Saya tengok isteri saya cukup sibuk dan tak boleh selesaikan banyak kerja seorang diri, jadi saya ambil keputusan berhenti kerja kalau tidak perniagaan ini tidak boleh berkembang.


”Sekarang tugas utama saya adalah untuk memastikan bekalan bahan mentah sentiasa mencukupi.


”Kami memerlukan sekurang-kurangnya satu tan metrik pisang sehari jadi kalau bekalan itu tidak ada sudah pasti banyak permintaan tidak dapat dipenuhi,” katanya.


Katanya lagi, orang ramai yang ingin membuat tempahan makanan ringan itu boleh melayari laman web yang disediakan di bawah Kemas selain boleh terus menghubungi talian 012-5983871 atau 019-4046828.

No comments: