Thursday, November 5, 2009

Md. Arif Shah Yahya menunjukkan baja cacing Bio Compost hasil keluaran syarikat Balqis Agrotech di Johor Bahru, semalam.


JOHOR BAHRU 30 Jan. – Sebut sahaja cacing, ramai yang geli melihat atau menyentuhnya.


Jika sebelum ini, ia sering dijadikan umpan untuk memancing dan dibiarkan membiak secara semula jadi, namun kini cacing menjadi sumber pendapatan lumayan, malah sudah ramai yang membelanya.


Ini kerana koloni cacing amat berguna untuk menghasilkan baja organik menerusi kompos yang ‘diciptanya’ dan ia didapati jauh lebih baik berbanding baja kimia.


Menyedari manfaat makhluk Tuhan ini, syarikat Balqis Agrotech yang beroperasi di Kampung Parit Haji Ali Darat, Parit Raja, Batu Pahat menceburi bidang penternakan cacing.


Pengurus Ladang, Md. Arif Shah Yahya berkata, pihaknya baru memperkenalkan baja organik itu di pasaran di negeri ini pada akhir tahun lalu.


Ia dilaksanakan selepas kejayaan kira-kira 160 penternak cacing kompos kelolaan syarikat terbabit menghasilkan baja semula jadi berkenaan.


“Ia adalah teknologi yang dihasilkan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI).


“Lagipun ia selamat digunakan ke atas tanaman seperti sayur-sayuran dan bunga kerana tidak mengandungi campuran kimia berbahaya,” katanya ketika ditemui di sini semalam.


Md. Arif Shah berkata, pihaknya mengeluarkan baja organik itu dalam bentuk cecair dan kompos.


Produk keluarga syarikat berkenaan kini menerima sambutan daripada pengguna dan dijual dengan harga RM4.50 bagi paket kompos seberat 400 gram, manakala, bagi satu liter baja dalam bentuk cecair pula dijual pada harga RM10.


Katanya, pelanggan terbesarnya kini adalah salah sebuah rancangan Felda di Segamat yang menempah sebanyak satu tan baja tersebut untuk digunakan dalam projek tanaman dapur.

No comments: