Thursday, November 5, 2009

KUALA LUMPUR 25 Jan. – Dengan menyewa tanah hanya seluas 60.7 hektar milik Jabatan Pertanian di Sepang, syarikat bumiputera Jamirah Food Industries (JFI) Sdn. Bhd. kini berbangga mengeksport 20 peratus produk makanannya ke United Kingdom (UK).


Eksekutif Pemasaran JFI, Luqman Hakim Amat Tarmezi berkata, syarikatnya mengoptimumkan penggunaan tanah itu dengan tanaman seperti ubi kayu, keledek dan pisang malah memprosesnya terus menjadi produk makanan.


Menurutnya, hasil tanaman dari ladang di Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) di Sepang itu akan diproses menjadi produk makanan seperti kerepek ubi.


“Ia bukan saja dipasarkan di sekitar Lembah Klang malah dieksport ke UK, Vietnam dan Dubai.


“Kami memproses 120 tan produk makanan sebulan dengan 70 peratus daripadanya diedar kepada pemborong tempatan, 20 peratus pasaran antarabangsa manakala 10 peratus lagi secara runcit di Semenanjung Malaysia,” katanya.


Beliau berkata demikian ketika ditemui Utusan Malaysia di Festival Pembangunan Ekonomi Islam (i-Fest’09) di Mid Valley Exhibition Centre di sini semalam.


JFI antara peserta yang menyertai pameran dan jualan produk di i-Fest’09 yang masuk hari keempat semalam.


Sementara itu, JFI mempunyai dua anak syarikat iaitu Jamirah Enterprise yang beroperasi penuh dalam sektor pertanian di ladang sementara JFI Marketing yang beroperasi sebagai agen pemasaran dalam negara.


Luqman yang juga anak kepada pemilik syarikat JFI iaitu Amat Tarmezi Dolah Kusni berkata, kenalan dan rangkaian perniagaan adalah aspek penting dalam perniagaan.


Tambah Luqman, JFI juga menyertai beberapa program anjuran kerajaan seperti Good Manufacturing Practice (GMP) anjuran Institut Standard dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM) untuk meningkatkan tahap penggunaan teknologi


Selain itu, JFI aktif dalam beberapa ekspo dan festival seperti Pameran Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA), Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) dan Ekspo Satu Daerah Satu Industri (SDSI).


Katanya, JFI mempunyai misi menembusi beberapa pasaran antarabangsa di Eropah dan Asia tidak lama lagi.

No comments: