Sunday, November 8, 2009

TEMERLOH 20 Mei – Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Seri Kerdau akan melaksanakan projek tanaman kelapa matag secara komersial di kawasan seluas 70 hektar di kawasan Parlimen Kuala Krau tidak lama lagi.


Pengurus Besar PPK Seri Kerdau, Abdul Razak Kassim berkata, Jabatan Pertanian bersetuju menyalurkan peruntukan sebanyak RM966,835 bagi melaksanakan projek tersebut.


Bagi fasa pertama projek itu, katanya, sebanyak RM545,620 akan dibelanjakan membabitkan kawasan seluas 40 hektar di Kampung Pulau Raya di sini yang bakal disertai 80 peserta.


”Baki RM421,215 akan dibelanjakan bagi memajukan tanah seluas 30 hektar di Kampung Terenging di sini yang akan disertai 28 peserta.


”Tanaman tersebut boleh mengeluarkan hasil sehingga RM20,000 sehektar dan jika diusahakan secara komersial akan dapat memberikan pulangan lumayan kepada peserta,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung PPK Seri Kerdau ke-27 di sini hari ini.


Menurut Abdul Razak, pihaknya menjangkakan tanaman kelapa matag itu dapat mengeluarkan hasil pertama dalam tempoh tiga tahun lagi.


Selain kelapa matag, jelasnya, kawasan itu ditanam dengan tanaman selingan seperti pisang dan nanas untuk memberikan pendapatan sampingan kepada peserta.


Projek tersebut, katanya, sekali gus dapat mewujudkan industri hiliran dan industri kecil dan sederhana (IKS) dalam usaha kerajaan untuk menghapuskan kadar kemiskinan tegar penduduk di luar bandar.


Jika berjaya, Abdul Razak memberitahu, projek tersebut akan diperluaskan ke kawasan lain dalam Parlimen Kuala Krau.


Sehubungan itu, beliau menggesa penduduk yang mempunyai tanah terbiar dapat mengusahakan projek tanaman kelapa matag bagi menambahkan pendapatan mereka.


Dalam perkembangan lain, Abdul Razak meminta penduduk luar bandar mengusahakan ternakan ayam dan itik kerana ia boleh memberi pendapatan sampingan selain menjadi sumber makanan penduduk setempat.


”Ternakan itu sentiasa mendapat pasaran kerana harganya murah dan berpatutan iaitu di bawah paras RM10 sekilogram berbanding ikan yang melebihi RM10 sekilogram di pasaran,” jelasnya.

No comments: