Thursday, November 5, 2009

dn_111

ABDUL Shukor Abdul Jabbar (duduk empat dari kiri) bergambar bersama peserta pada Majlis Pengenalan dan Perasmian Bengkel Usahawan Fertigasi Bersama Mega, Utusan Malaysia dan Agro Bank Siri Ke-5 di Institut Pembangunan, Agro Bank, Bangi, Selangor, semalam.


KUALA LUMPUR 19 April – Siri Bengkel Usahawan Bersama Mega anjuran Utusan Malaysia melibatkan penanaman cendawan, ternakan ikan keli dan kambing akan diteruskan tahun ini bagi melahirkan lebih ramai usahawan tani.


Penolong Pengurus Komunikasi Korporat Utusan Melayu (M) Berhad, Yusnita Moslin berkata, mulai tahun ini juga bengkel berkenaan menawarkan teknologi fertigasi untuk pokok cili.


”Teknologi ini menggunakan sistem pengairan baja dan air serentak untuk pokok cili.


”Beberapa siri bengkel tersebut telah diadakan dan mendapat sambutan menggalakkan daripada peserta seluruh negara,” katanya dalam kenyataan di sini.


Tambah Yusnita, bengkel anjuran Utusan Malaysia itu mendapat penajaan Agro Bank selain kerjasama strategik dengan perunding pertanian tempatan iaitu May Consult.


Utusan Malaysia juga mengambil inisiatif menganjurkan Bengkel Usahawan Kambing dari 24 hingga 27 April ini di Ladang Syamille Farm Sdn. Bhd. di Kuala Kangsar, Perak.


”Sementara itu, Bengkel Usahawan Ikan Air Tawar (ketutu/haruan) akan diadakan dari 25 hingga 27 April 2009 di Hotel Sri Malaysia, Sungai Petani dan latihan amali akan diadakan di Kampung Bukit Kecil, Sungai Petani, Kedah,” katanya.


Jelas Yusnita, peserta hanya perlu membayar yuran penyertaan sebanyak RM150 termasuk penginapan, makan dan minum.


Utusan Malaysia juga mengambil inisiatif untuk memberi pendedahan kepada semua yang ingin menyertai bengkel fertigasi melalui penganjuran Seminar Sehari Usahawan Fertigasi yang dijangka akan diadakan pada 2 Mei 2009 di Serdang Selangor.


”Peserta akan didedahkan dengan pelbagai informasi dan teori-teori asas berkaitan fertigasi dengan bayaran penyertaan sebanyak RM100 termasuk makan dan minum sepanjang bengkel berlangsung,” kata beliau.


Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut boleh dibuat dengan menghubungi urus setia bengkel di talian 03-89259042/43/44/45 (Sarah/ Sharifah) atau 013-5101901 (Abdul Hamid) atau 012-3558510 (Dino) atau 03-92877777 sambungan 259 (Lieya).

No comments: