Sunday, November 8, 2009

KANGAR 20 Mei – Usahawan tani bumiputera terutama peserta pasar tani perlu diberi bimbingan untuk membolehkan mereka menembusi pasaran hypermarket tanpa khidmat orang tengah.


Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu berkata, bimbingan berjadual wajar diberi selaras dengan usaha melonjakkan pendapatan kumpulan sasar.


Katanya, usahawan tani itu sebenarnya mampu untuk membekalkan hasil pertanian ke hypermarket seperti Tesco, Giant, Cold Storage, Jusco dan Carrefour.


“Usahawan tani bumiputera wajar didedahkan seluas-luasnya berkaitan pemasaran produk bagi menembusi pasaran seperti ke Giant dan Carrefour tanpa orang tengah.


“Strategi pemasaran yang dibentuk oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) jelas memperlihatkan usahawan tani perlu lebih bersedia dan mampu memenuhi kehendak pasaran,” katanya ketika merasmikan Malam Usahawan Pasar Tani Negeri Perlis di Hotel Putra Palace di sini malam tadi.


Teks ucapannya dibacakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Koperasi negeri, Sabry Ahmad.


Menteri Besar Perlis itu turut mengingatkan usahawan tani bumiputera agar lebih proaktif untuk menjadi pembekal hasil pertanian kepada hypermarket.


Selain itu, beliau berkata, peranan pasar tani tidak boleh dipandang remeh kerana ia merupakan rangkaian pemasaran di sektor pertanian negara.


“Pasar Tani yang aktif seluruh negara membuktikan bahawa peranannya sebagai satu rangkaian pemasaran di sektor pertanian yang benar-benar berkesan dan berupaya melahirkan jutawan suatu masa nanti.


“Saya difahamkan terdapat pasar ala pasar tani di luar negara. Antaranya di Australia, Belanda, United Kingdom dan di Wisconsin dan Miami, Amerika Syarikat,” ujarnya.


Selain itu, Md. Isa turut mengingatkan usahawan bumiputera supaya tidak meminggirkan penjenamaan produk.


“Hari ini, ramai usahawan bumiputera tidak mengendahkan aspek penjenamaan. Penjenamaan produk penting untuk membolehkan produk kita mempunyai kekuatan menembusi pasaran tempatan dan antarabangsa.


“Usaha kerajaan mewujudkan jenama seperti Malaysia Best, Agromas dan Olemas perlu dicontohi,” tegasnya.


Md. Isa juga memuji pelbagai agensi kerajaan yang berfungsi di tahap maksimum untuk memajukan industri pertanian negara terutama di Perlis.


Agensi pertanian yang dimaksudkan oleh Menteri Besar itu termasuklah FAMA, Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP), Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) dan Jabatan Pertanian.

No comments: