Sunday, November 15, 2009

ALOR GAJAH 17 Jun – Daun pokok nilam berpotensi besar dikomersialkan sebagai bahan asas bagi menghasilkan pelbagai produk kecantikan, perubatan dan minyak wangi.


Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, daun pokok itu yang telah melalui proses penyulingan menghasilkan minyak pati dan mempunyai permintaan tinggi di kalangan negara-negara Eropah.


Menurut beliau, nilai permintaan tempatan untuk produk berasaskan minyak pati bagi kosmetik dan penjagaan diri pula dianggarkan bernilai RM500 juta setahun.


‘‘Permintaan minyak pati terutama dari Switzerland begitu tinggi dan negara itu memerlukan sekurang-kurangnya lima tan minyak pati dari negara kita untuk kegunaan industri kosmetik negara itu.


“Harga yang ditawarkan pula ialah RM352 bagi setiap kilogram minyak pati,” katanya selepas Majlis Perasmian Inkubator Minyak Pati dan penutupan Bulan Teknologi Pertanian di Stesen Institut penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (Mardi) di sini hari ini.


Menurut Rohani, minyak pati itu juga amat sesuai digunakan dalam industri pengeluaran bahan kawalan serangga, antiseptik, antikulat dan pelbagai aplikasi untuk industri perubatan.


Beliau berkata, minyak pati dari daun pokok nilam juga boleh digunakan dalam industri makanan sebagai bahan perisa dan bauan seperti minyak pudina di dalam gula-gula, minyak cengkih dan kayu manis dalam minuman ringan.


Rohani berkata, kira-kira 300 hektar tanah diperlukan untuk ditanam pokok nilam bagi menghasilkan lima tan minyak pati sebulan.

No comments: