Tuesday, October 28, 2008

Projek Tingkat Pendapatan Nelayan

SEMPORNA 27 Mei - Projek unjam yang dilaksanakan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) memberikan impak positif dalam meningkatkan hasil laut sekali gus meningkatkan pendapatan nelayan.


Timbalan Ketua Menteri, Datuk Yahya Hussin berkata, menerusi projek tersebut didapati hasil tangkapan nelayan pesisir pantai semakin meningkat berbanding sebelum ini.


Katanya, berdasarkan kajian yang dilaksanakan LKIM bersama Universiti Putra Malaysia terbukti unjam-unjam ini memberi impak yang amat baik kepada peningkatan pendapatan nelayan iaitu antara 40 hingga 88 peratus.


“Kepadatan ikan di kawasan unjam-unjam juga menunjukkan peningkatan sebanyak 30 peratus berbanding di kawasan terbuka,” katanya semasa berucap pada majlis pelancaran Ladang Ikan di Laut (unjam) di sini baru-baru ini.


Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri Sulabayan, Datuk Harman Ahmad; Ketua Pengarah LKIM, Datuk Mustafa Ahmad; Pengarah LKIM Negeri, Zainal Ali dan Timbalan Setiausaha Tetap Kementerian Pertanian dan Industri Makanan negeri, Jumahat Intang.


Yahya yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri berkata, program seperti itu bukan sahaja sukar dilaksanakan, malah turut melibatkan perbelanjaan serta peruntukan yang agak besar.

Jelasnya, sehingga kini LKIM telah membelanjakan lebih RM5 juta bagi melaksana projek unjam di perairan Sabah iaitu di Papar, Semporna, Tawau, Sandakan, Pulau Banggi, Kudat, Kota Belud, Tuaran dan Kuala Penyu.


Justeru itu katanya, semua nelayan perlu merebut peluang dan mengambil manfaat sepenuhnya daripada program tersebut selain sentiasa memberikan kerjasama yang baik kepada kerajaan.


“Di sini jelas kepada kita bahawa program pembinaan unjam-unjam sama ada yang telah, sedang dan akan dilaksanakan oleh LKIM dapat memberikan impak amat besar bukan sahaja kepada masyarakat nelayan setempat malah dapat membantu meningkatkan ekonomi negara.


“Justeru janganlah kita musnahkan atau sengaja melakukan aktiviti yang tidak sihat seperti mengebom ikan di kawasan unjam kerana perbuatan ini bukan sahaja merosakkan struktur unjam, malahan mengakibatkan kematian ikan, seterusnya menjadikan kawasan unjam tersebut tidak produktif,” katanya,

No comments: