Monday, October 20, 2008

Hasil berbudi pada tanah

SITIAWAN: Pepatah Melayu ada menyebut ‘berjagung-jagung dahulu sementara tunggu padi masak’ mendorong empat sahabat menjadikan tanaman itu sebagai sumber mata pencarian mereka sepenuh masa.

Walaupun pada peringkat permulaan mereka hanya memperoleh pulangan pertama RM200 bagi tiap 0.4 hektar daripada hasil tanaman jagung seluas 1.3 hektar, tetapi ia tidak melemahkan semangat mereka untuk terus berbudi kepada tanah.

Hasil yang kurang itu berbanding tenaga yang dicurahkan itu juga sama sekali tidak mematahkan semangat mereka untuk meneruskan projek berkenaan sekalipun sudah membuat pelaburan hampir RM30,000.

“Kami mengenal pasti punca kegagalan iaitu kerana tanah kurang baja dan tanah masam menyebabkan jagung tidak subur.

“Bermula daripada itu, kami berusaha memperbaiki keadaan dan sekarang ia sudah menampakkan hasil yang baik,” kata Zamri Azman lsa, 41 bekas anggota tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Lumut yang berkhidmat selama 13 tahun.

Beliau yang bersara awal bersama tiga rakannya Zainuddin Mat Ariffin 27, Abdul Halim Saffian, 41 dan Zainal Ngadimin, 46,menerusi syarikat Lekir Agro Sdn Bhd memulakan usaha menanam jagung sejak Januari lalu.

Buat permulaan mereka menyewa sebidang tanah milik Pusat Pertanian Lekir, dekat sini dengan kadar bayaran RM200 setahun.

“Kami menerima suntikan semangat dan sokongan moral daripada pegawai Pejabat Pertanian Lekir dan Komuniti Pertanian Titi Gantung yang banyak memberi khidmat nasihat untuk memperbaiki keadaan.

“Pegawai pertanian terbabit juga memberi semangat serta meminta kami supaya tidak putus asa dan sebaliknya mahu kami terus berusaha dengan gigih untuk mencapai kejayaan yang dicita-citakan,” katanya.

Zamri berkata, pada peringkat permulaan projek itu diusahakan banyak pokok jagung mati sebelum berputik yang dipercayai berpunca daripada kualiti tanah tidak sesuai menyebabkan tanaman tidak subur.

Bagaimanapun, katanya selepas tanah itu dirawat dengan dicampur kapur dan baja asas mereka terus menanam jagung dalam kawasan berkenaan dan ia kemudian mula menunjukkan hasil memberangsangkan.

Alhamdulillah, percubaan kali kedua memberi pulangan hampir RM10,000 daripada 120,000 pokok jagung yang boleh dituai selepas 58 hari ditanam iaitu bagi jagung benih Taiwan, manakala benih Thailand pula selepas 68 hari,” katanya.

Beliau berkata, semua jagung dijual terus kepada pasar raya, pasar mini, pasar malam dan kedai runcit sekitar Daerah Manjung yang mendapat sambutan menggalakkan.

Sementara itu, Zainuddin berkata, pihaknya sedang mencari tanah terbiar atau untuk disewa kira-kira seluas lapan hektar tanah lagi untuk mengembangkan projek tanaman jagung yang diusahakan itu.

“Kami sedang mengenal pasti tanah milik agensi pertanian untuk disewakan bagi projek taman jagung di samping merancang melaksanakan projek ternakan ikan air tawar dalam dua kolam di kawasan Pusat Pertanian Lekir,” katanya.

“Kami akan membuat pelaburan berjumlah RM50,000 lagi bagi menjayakan projek tanaman jagung dan ternakan ikan air tawar yang dijangka dilaksanakan awal tahun depan selepas semua urusan mengenainya selesai,” katanya.

Beliau berkata, setakat ini mereka menggunakan wang sendiri dan belum bercadang membuat pinjaman dengan mana-mana institusi kewangan.

“Kami berazam menyahut saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mahu lebih ramai usahawan tani dapat dilahirkan dan berbakti kepada tanah yang pasti memberi pulangan menggalakkan,” katanya.

6 comments:

Unknown said...

Amanda Firma Pinjaman adalah satu-satunya pemberi pinjaman benar talian kerana saya mendapat pinjaman saya daripada mereka.
Saya mahu menggunakan peluang ini untuk memperingatkan semua orang di sini untuk berhati-hati semua pemberi pinjaman pinjaman yang menimbulkan untuk menjadi nyata. Mereka semua penipuan dan palsu dan niat mereka adalah untuk merobek anda wang keras anda lakukan.
Selepas saya bertemu dengan terma dan syarat syarikat, pinjaman saya diluluskan dan saya terkejut besar, ia telah dipindahkan ke dalam akaun bank saya dalam masa kurang daripada 24 jam.
Anda boleh menghubungi Puan Amanda melalui e-mel beliau amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com dan anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya rasheedamuhammad10@gmail.com
Saya mahu anda mendapat faedah daripada tawaran pinjaman beliau

GLORIA'S LOAN COMPANY said...

Adakah anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Dalam masa 24 jam, GLORIA'S LOAN COMPANY (GLC) menyediakan semua jenis pinjaman antarabangsa / Localloans contohnya, pinjaman perniagaan, pinjaman rumah dan lain-lain Pinjaman pada kadar faedah 2%. Sesiapa yang berminat perlu menghubungi kami melalui e-mel dengan maklumat di bawah;

Data pemohon:
1) Nama Penuh:
2) Negara
3) Alamat:
4) Seks:
5) Kerja:
6) nombor telefon:
7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
8 Pendapatan bulanan:
9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
10) Tempoh pinjaman:
11) Adakah anda memohon sebelum:
12) Tarikh Lahir:
E-mel: (gloriasloancompany@gmail.com) ATAU Whatsapp Number: WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557.
Terima kasih

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Alberth Eduard Sanady said...

nama saya Alberth Eduard Sanady, saya berusia 47 tahun dan saya tinggal di Jl. Sorido Raya. km.12 No. 14. Kota Biak Provinsi Papua. Indonesia. Saya kehilangan 87 juta Rupiah kepada peminjam palsu hanya kerana saya memohon pinjaman 1 bilion Rupiah untuk melabur dalam perniagaan resort saya di Bali.
Baru-baru ini saya sedang membaca artikel berita di blog tentang mengenai mengenai pandemik coronavirus dan bagaimana ia telah mempengaruhi setiap sektor ekonomi.
Di blog saya, saya melihat kisah ibu yanti Ari dengan alamat, nombor telefon dan juga nombor Whatsapp pada bahagian komen tentang bagaimana dia meminjam dengan jayanya dari ibu ANA MICHAEL JAMINAN JAMINAN JAMINAN dan di bawah adalah maklumatnya

ibu Yanti Ari dengan nombor telefonnya: +62 821-1644-0184 dan nombor Whatsapp nya: +62 821-1644-0184. dia tinggal di Kota Medan. e-melnya: ariy62612@gmail.com dan ini adalah butiran syarikat yang dia katakan bahawa dia dihubungi.
PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan e-mel hubungan syarikat :: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

Daripada rasa ingin tahu, saya memutuskan untuk menghubungi ibu yanti untuk mengesahkan sama ada cerita yang dikongsi beliau adalah benar kerana saya sudah menjadi mangsa peminjam palsu, jadi saya memanggilnya dan kami juga bercakap pada whatsapp di mana dia menghantar saya semua bukti pinjamannya dari PINJAMAN TRUST JAMINAN.
Setelah melihat dan mengesahkan segala yang ibu memberitahu saya, saya memutuskan untuk menghubungi PINJAMAN JAMINAN JAMINAN dan saya telah hadir. Setelah saya menyerahkan semua dokumen yang diminta dari saya. Permohonan pinjaman saya telah diluluskan dan saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank. Saya berjanji kepada ibu Yanti bahawa saya akan mengambil masa saya untuk berkongsi kebaikan jika saya menerima pinjaman daripada syarikat. Semoga Allah terus memberkati ibu Yanti dan syarikat untuk apa yang telah mereka lakukan untuk saya.
anda boleh menghubungi ibu Yanti jika anda mahu dan anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: albertheduardsanady@gmail.com

Ocean Credit said...

Ocean Credit menyediakan pinjaman Pribadi / Pinjaman bisnis / keuangan perdagangan / impor & ekspor / pinjaman proyek untuk perusahaan dan individu. Kami menyediakan layanan keuangan untuk pertumbuhan bisnis Anda dan untuk kebutuhan pribadi Anda.

Tanpa jargon, tidak ada biaya tersembunyi
Proses persetujuan sederhana dan cepat
Bisnis cepat & pinjaman pribadi didanai hanya dalam 2-3 hari kerja
Suku Bunga 2% rendah & terjangkau
Perusahaan dapat menguntungkan atau memiliki laba bersih negatif
Sebelum kebangkrutan diterima
Diperlukan pemeriksaan kredit nol
Individu dengan kredit buruk dapat berlaku
Jadwal pembayaran yang fleksibel
CIS & KYC diperlukan untuk semua pemohon pinjaman terlepas dari lokasi / negara
Durasi Pinjaman dari maksimal 1 tahun - 20 tahun
Masa tenggang 12 - 24 bulan untuk pinjaman usaha besar / modal kerja
Pendanaan / Pendanaan Pinjaman tidak terbatas pada lokasi geografis atau negara apa pun

Kami membangun pembiayaan yang tepat untuk setiap klien, dengan prosedur sederhana, bebas stres, dokumen sederhana, persetujuan cepat, dan jadwal pembayaran yang fleksibel. Untuk keterangan lebih lanjut, silakan hubungi kami melalui email. Dengan penuh keyakinan, kami akan bekerja sama untuk keuntungan semua pihak yang terlibat, Berharap untuk memberikan layanan keuangan terbaik kami kepada semua klien yang terhormat secara global.


OCEAN CREDIT
Email: oceancreditfinancial@gmail.com
Whatsapp: +1-315-284-1764
Instagram: @oceancreditfinancial
Twitter: @oceancreditfnc

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com