Thursday, October 16, 2008

Projek Ikan Sangkar Jana Pendapatan RM3,000 Sebulan

Projek Ternakan Ikan Air Tawar Dalam Sangkar di Sungai Como, Tasik Kenyir yang terbesar di negara ini dijangka mampu membawa transformasi besar industri pertanian negara termasuk menjana pulangan pendapatan melebihi RM3,000 sebulan kepada peserta.

Projek meliputi kawasan seluas 2,800 hektar dengan peruntukan RM50 juta adalah antara 39 Projek Berimpak Besar Zon Industri Akuakultur (HIP-ZIA) di seluruh negara.

Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata projek itu mampu meningkatkan pendapatan peserta dari kalangan nelayan, golongan Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) dan juga siswazah.

“Kita mengganggap projek ini mampu menambah nilai dan perusahaan komersial yang besar serta menghasilkan pendapatan tambahan kepada peserta termasuk siswazah.

“Kalau mereka (siswazah) melihat kawan mereka mendapat kejayaan dalam projek ini, mereka pasti akan berminat dan turut melibatkan diri,”katanya ketika sidang akhbar selepas mengadakan lawatan ke tapak projek ikan air tawar dalam sangkar di sungai Como, Tasik kenyir, Hulu Terengganu, hari ini (30 Januari).

Sebelum itu, beliau berucap dan melancarkan Projek HIP-ZIA, di Sekolah Kebangsaan Tapah, Sungai Como, Tasik Kenyir dan menyerahkan sijil projek kepada ketua blok (siswazah) serta menyaksikan majlis menandatangani Perjanjian Persefahaman Pemasaran antara Kerajaan Negeri dan Syarikat Swasta.

Hadir sama, Menteri Besar, Dato’ Seri Idris Jusoh; Menteri Pertanian Industri dan Asas Tani, Tan Sri Dato’ Muhyiddin Mohd Yassin dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Effendi Norwawi dan Dato’ Dr Abdullah Md Zin.

Pada masa yang sama, beliau turut meminta pihak swasta mengambil peranan dalam menyokong projek itu terutama dari segi pengeksportan ikan ke negara luar.

“Mudah-mudahan rakyat Terengganu dapat melihat perubahan besar yang dilakukan Kerajaan Barisan Nasional yang memberi peluang baik kepada nelayan yang juga kumpulan miskin.
“Rezeki mereka (nelayan) di laut kadang-kadang banyak dan kadang-kadang tiada dan diharap projek ini dapat meningkatkan pendapatan mereka,”katanya.

Projek ZIA di Sungai Como, Tasik Kenyir, melibatkan 240 peserta dari kalangan siswazah, nelayan dan golongan PPRT yang mengendalikan ternakan ikan dalam 6,000 sangkar.
Sementara itu, Kementerian Pertanian dan Asas Tani mensasarkan jumlah pengeluaran sebanyak 662,000 metrik tan menjelang 2010 daripada projek HIP-ZIA.

Malah, projek yang meliputi kawasan 36,905 hektar seluruh negara dengan penglibatan 22,084 peserta dijangka mampu memperoleh hasil sehingga 6.3 billion pada 2010.

No comments: