Sunday, October 26, 2008

Peniaga kerepek mampu raih RM1600 sebulan

gKUALA LIPIS 23 Jun - Pahang mensasarkan seramai 200 peniaga kerepek ubi dan pisang di sini memperoleh pendapatan minimum sebanyak RM1,600 sebulan setiap seorang menerusi program pemasaran bersepadu pada tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Ishak Muhamad berkata, peniaga terbabit merupakan ahli koperasi yang terlibat dalam kursus usahawan pengurusan dan pemprosesan kerepek pisang dan ubi.

Beliau berkata, projek tersebut mendapat sokongan Angkatan Koperasi Kebangsaan (Angkasa) yang memilih mereka sebagai projek perintis dalam program pemasaran itu.

”Langkah ini untuk mengembangkan sektor pengeluaran kerepak ubi dan pisang kerana ia mendapat pasaran yang baik dan boleh menambah pendapatan peniaga terutama yang tinggal di luar bandar,” katanya kepada Utusan Malaysia selepas merasmikan Bengkel Pembangunan Usahawan Kerepek anjuran Angkasa di sini hari ini.

Seramai 200 peserta terdiri daripada ahli beberapa koperasi di Pahang menyertai bengkel yang berakhir esok.

Hadir sama Naib Yang Dipertua Angkasa, Datuk Abdul Fattah Abdullah dan Timbalan Yang Dipertua Angkasa, Prof. Dr. Mohd. Ali Baharom.

Menurut Ishak, setiap peniaga menyasarkan pengeluaran antara 40 hingga 50 kilogram kerepek seminggu dengan jualan antara RM8 hingga RM10 sekilogram di kedai, pasar tani, pekan sehari dan ruang pameran anjuran pihak tertentu.

Bekalan bahan mentah untuk kerepek itu. menurutnya diperoleh daripada penanam pisang dan ubi di sekitar daerah ini.

”Ahli koperasi juga digalakkan menanam ubi dan pisang sendiri yang boleh digunakan untuk pemprosesan kerepek kerana dengan cara itu, kosnya lebih murah.

”Kita juga menggalakkan ahli koperasi yang tidak mempunyai tanah memohon sekurang-kurangnya empat hektar tanah tol daripada Pejabat Tanah Daerah masing-masing untuk tanaman pisang dan ubi,” katanya.

Ishak yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bebar meminta Pejabat Tanah Daerah memberi keutamaan permohonan koperasi berkenaan bagi tujuan projek tersebut.

Bagi menjayakan projek berkenaan, beliau berkata, beberapa agensi kerajaan akan memberi bimbingan teknikal, pemasaran dan bantuan kepada peniaga supaya pengeluaran kerepek itu berjaya direalisasikan tidak lama lagi.

”Kita akan meminta kerjasama Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) untuk ahli koperasi menjalani kursus pemprosesan, pembungkusan dan pemasaran agar pengeluaran makanan ini lebih berkualiti serta berdaya saing,” katanya.

Menurutnya, koperasi di Pahang sepatutnya telah mendominasi pengeluaran kerepek di pasaran kerana mempunyai bekalan bahan mentah yang banyak.

1 comment:

Rawatan Alternatif Refleksologi said...

layari www.urutkakirefleksologi.blogspot.com