Wednesday, October 15, 2008

Maklumat Mengenai Pisang

MARDI telah berjaya mengeluarkan dua jenis pisang kacukan (MB1 dan MB2) hasil dari penyelidikan selama 8 tahun (Laporan The Sun bertarikh 19 Oktober 1999).

Ciri-ciri pisang tersebut :

* Pokok rendah
* Cepat berbuah dalam masa 6 hingga 8 bulan
* Rintangan kepada penyakit kulat seperti Fusarium
* Hasil yang tinggi iaitu keluaran sebanyak 35kg satu tandan

Pisang kacukan (hibrid) baru ini adalah khusus untuk pemprosesan seperti kerepek dan kurang sesuai untuk dimakan kerana rasa yang kemasaman. Mungkin ramai yang meminati keluaran pisang terbaru ini memandangkan ciri-cirinya yang baik.

Cara yang mudah untuk mendapat anak benih baru ini dengan cepat dan berganda besar jumlahnya adalah melalui kaedah “kultur tisu”.



Apa dia kaedah kultur tisu?

Kultur tisu adalah satu kaedah di mana bahagian-bahagian tumbuhan seperti daun, batang atau tangkai bunga dan sebagainya digunakan dan disemai dalam tabung uji yang mengandungi bahan-bahan nutrien seperti vitamin dan garam-garam inorganik ataupun bukan organik serta hormon.Kaedah ini dilakukan dalam keadaan steril (basmi kuman).


Kebaikan kaedah kultur tisu

Cara tradisional menanam pisang adalah mengguna sulur yang diperolehi daripada pokok yang matang. Tetapi kualiti tandan pisang yang diperolehi tidak seragam dan juga jumlah sulur terhad. Malah penyakit pisang dibawa daripada satu generasi ke generasi yang baru. Melalui kaedah kultur tisu, beribu-ribu anak pisang yang kecil dapat dikeluarkan dengan serentak.


Pisang sering diserang oleh sejenis kulat Fusarium. Walau bagaimanapun MARDI telah menjalankan kajian dan mengeluarkan 3 jenis klon pisang yang mempunyai ciri rintangan penyakit yang disebabkan oleh Fusarium. Jenis-jenis pisang tersebut adalah seperti berikut :


a) Abu Baru
b) Embun Baru (jenis Cavendish)
c) Gold finger


Selepas padi, gandum dan jagung; pisang adalah jenis tanaman yang keempat penting dalam aktiviti tanaman kontan. Penanaman pisang berguna unuk memberi teduhan kepada tanaman yang lain seperti; koko kopi dan lada hitam. Pisang mempunyai banyak khasiat seperti zat fosforus, kalium dan vitamin seperti B6. Kandungan lemak pun rendah. Serabut daripada daun dan batang boleh digunakan untuk membuat tekstil.



TropBio Research Sdn Bhd. telah berjaya mengkomersialkan beberapa jenis pisang yang tersebut di atas dengan bermacam rasa dan rupa seperti “Gold finger” yang manis dan enak rasanya seperti pisang rastali, tetapi saiz buah besar dan lebih padat. Ini membolehkan “Gold finger” digoreng atau dimasak cara lain.


Jenis pisang lain yang juga dikeluarkan oleh TropBio adalah Berangan Juara, Sri Latina dan Sri Manila (jenis Cavendish)

No comments: