Tuesday, January 20, 2009

Wadira kopi tumbuk dari Baling


HASLIZA Harun (tengah) dan ahli Kumpulan Wanita Dinamis Felcra (Wadira) mengasingkan biji kopi sebelum ditumbuk secara tradisional.

Dari kopi 'O' kepada kopi paket pelbagai rasa termasuk kopi 'kuat', kopi 'tenaga' sehinggalah kepada kopi penguat tenaga batin memenuhi pasaran kopi tempatan.


Melihatkan limpahan pelbagai jenis kopi dan permintaannya, telah memikat sekumpulan wanita kampung mengambil peluang mengusahakan produk kopi tumbuk asli tanpa menggunakan mesin moden bagi menghasilkan serbuk halus kopi.


Wanita Dinamis Felcra (Wadira) Kampung Teluk Sungai Durian, Bongor, Baling, Kedah, telah mengumpul kopi mentah daripada ahli bagi mewujudkan pusat pemprosesan kopi tumbuk secara komersial.


Kaedahnya mudah, mereka sepakat bekerjasama dalam semua proses, daripada mengumpul, mencambah, menggoreng dan menumbuk sehinggalah serbuk kopi dihasilkan.


Pengerusi Wadira, Nafisah Abdul Kadir,48, berkata, seramai 20 ahli kumpulannya mengumpul sendiri modal, bahan dan melaksanakan sendiri kesemua proses pengeluaran kopi.


"Kami mengumpul sendiri modal dan bahan termasuk buah kopi mentah dengan melaksanakan sendiri sehinggalah kepada proses pengeluaran kopi,'' katanya.


Menurutnya, perusahaan membuat kopi tumbuk ini diusahakan sejak tiga tahun lalu. Asalnya di sebuah rumah ahli dan akhirnya kini mempunyai bengkel sendiri.


Nafisah berkata, buat masa ini pihaknya mendapatkan buah kopi mentah daripada ahli dan penduduk kampung sekitar.


Katanya, buah kopi mentah dibeli daripada penduduk dengan harga RM2.50 sekilogram manakala kopi yang siap dicambah (buang kulit) dengan harga RM8 sekilogram.


"Alhamdulillah setakat ini bekalan kopi mentah masih mencukupi untuk memenuhi permintaan kopi tumbuk," ujarnya tersenyum.


Mengenai proses membuat kopi tumbuk Nafisah berkata, mereka akan menjalankan kerja-kerja memproses bahan setiap hari melalui kerjasama semua ahlinya.


Menariknya, pembuatan kopi tumbuk keluaran kumpulan wanita ini tidak menggunakan bahan awet sekali gus hasil kopinya memenuhi cita rasa penggemar kopi sebenar.


"Buat permulaan kami mahu penggemar kopi merasai kopi tumbuk sebenar," katanya yang yakin pasaran kopi tumbuk akan berkembang.


Prosesnya bermula dari membeli buah kopi, mencambah, menggoreng sehinggalah ke menumbuk kopi dilakukan secara manual.


Tambahnya, proses menumbuk kopi kami lakukan sendiri tanpa sedikit pun menggunakan mesin pengisar.

Katanya, kerjasama erat antara ahli membolehkan proses pengeluaran kopi tumbuk berjalan lancar dan mengikut jadual bagi memenuhi permintaan bekalan.


Kopi tumbuk asli berjenama Wadira ini biarpun masih baru di pasaran namun permintaannya bukan sahaja untuk pasaran sekitar daerah malah telah menjangkau sehingga ke Kuala Lumpur.


Jelas Nafisah, pihaknya mempunyai rangkaian pemasaran sendiri biarpun perusahaan membuat kopi tumbuk ini tidak berskala besar.


Bagi Nafisah mutu kopi tumbuk boleh dilihat melalui penghasilan serbuknya yang lebih halus manakala aromanya tetap tidak berubah, sekali gus memukau selera penggemar si hitam manis ini.


Sementara itu, Pegawai Pemasaran produk Wadira, Saarah Harun menjelaskan, selain pasaran tempatan termasuk kedai runcit dan restoran pihaknya telah mengambil langkah memperluaskan lagi pemasaran kopi tumbuk ke seluruh negara


Menurut Saarah, sehingga kini kopi tumbuk Wadira telah dijual sehingga ke Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Johor selain di kawasan utara.


"Buat masa ini antara 50 hingga 100 kilogram kopi tumbuk mampu dikeluarkan untuk memenuhi bekalan permintaan," jelasnya.


Katanya, kopi tumbuk keluaran Wadira masih lagi bertatih dengan cara pembungkusan dan pelabelan. Pihaknya masih berada pada tahap promosi bagi meyakinkan pelanggan dan peminat kopi tumbuk.


Jelasnya, pihaknya turut mengambil kesempatan menyertai ekspo dan pameran dalam mempergiatkan lagi kempen meminum kopi tumbuk.


Sehubungan itu jelas Saarah, pihaknya yakin produk Wadira ini bakal mencetuskan satu era baru kepada golongan muda meminati kopi.

No comments: