Tuesday, January 20, 2009

Permintaan produk organik kian tinggi di pasaran

Pengarahnya, Tai Kok Khong berkata, kesedaran berkenaan menyebabkan produk organik kini mendapat permintaan tinggi di pasaran.


“Produk seperti sayur-sayuran, ikan, buah-buahan dan telur ayam mendapat sambutan menggalakkan ekoran kesedaran tinggi pengguna terhadap kepentingan pemakanan bahan yang dihasilkan tanpa menggunakan bahan kimia.


“Para pelanggan juga tertarik dengan produk kami kerana ia ditanam tanpa menggunakan baja kimia,” katanya kepada Utusan Malaysia yang berkunjung ke ladangnya di sini baru-baru ini.


Kok Khong berkata, syarikat yang mencatat jualan jutaan ringgit setahun itu turut berjaya menembusi pasaran antarabangsa terutama di Singapura dan Hong Kong.


Menurutnya, syarikatnya mula beroperasi di Lojing, Kelantan pada 2001 dan kemudian berpindah ke Johor pada 2005 apabila membuka sebuah ladang seluas 40 hektar di Projek Pertanian Moden Kluang (PPMK) di Ayer Hitam, dekat sini.


Antara produk tani di ladangnya ialah sawi, terung, bunga kobis, timun, bayam, kacang panjang, kacang bendi, kangkung, cili, kailan, labu manis, buah naga, jambu, markisa, betik dan ikan talapia.


Katanya, operasi syarikatnya mendapat pengiktirafan organik daripada Skim Organik Malaysia oleh kerajaan.


Tambahnya, kawasan tanamannya ditutup dengan kain jaring bagi menghalang serangan serangga di samping menggunakan baja-baja jenis organik dan bahan-bahan buangan daripada ladang.


Menurut Kok Khong, selain bebas daripada bahan kimia, sayuran dan ternakan secara organik juga mempunyai rasa yang lebih sedap, manis dan rangup.


“Kacang panjang organik umpamanya sangat rangup dan sedap untuk diratah begitu sahaja sebagai ulam ketika makan nasi.


“Ikan talapia pula mempunyai isi lebih lembut dan rasa lebih manis serta tidak berbau,” katanya.


Dari segi kos buruh pula, Kok Khong berkata, pertanian organik lebih menjimatkan kerana semuanya dilaksanakan secara ‘manual’ termasuk proses pendebungaan tumbuh-tumbuhan.


Untuk memberi kesedaran dan pengetahuan kepada orang ramai, beliau menjemput mereka yang berminat untuk melawat ladangnya yang dibuka percuma kepada pengunjung mulai pukul 9 pagi hingga 6 petang dari Isnin hingga Ahad.

No comments: