Thursday, January 22, 2009

Ceburi industri herba

KUALA LUMPUR 21 Jan. - Masyarakat luar bandar digalak mengusahakan tanaman herba di kawasan sekitar rumah atau kawasan terbiar bagi maemastikan industri itu terus berkembang.

Penasihat Herbal Asia dan Kempen Celik Herba SeMalaysia, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik berkata, masyarakat perlu disedarkan tentang pentingnya industri itu selain mempunyai motivasi untuk mengusahakan tanaman herba.


"Masyarakat luar bandar boleh menjalankan aktiviti tanaman herba di sekeliling rumah serta di kawasan tanah terbiar.


"Bidang yang paling mudah untuk diceburi oleh masyarakat luar bandar ialah pertanian khasnya tanaman kontan seperti herba," katanya.


Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada Majlis Prapelancaran Pameran dan Konvensyen Herba Asia kali keenam di sini semalam.


Pameran anjuran Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) dan Gitex (M) Sdn. Bhd. itu akan berlangsung selama empat hari bermula 30 April hingga 3 Mei ini di Dewan Matrade (Perbadanan Kemajuan Perdagangan Luar Malaysia).


Ia disertai pengusaha-pengusaha industri tersebut dari beberapa negara termasuk China, Filipina, India dan Singapura selain para pengusaha tempatan.


Abdul Rahim yang juga Pengerusi Gabungan Badan Ekonomi Melayu (Gabem) berkata, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta agensi lain perlu memberikan komitmen yang tinggi bagi mencapai impian negara menjadi hab perdagangan herba.


Menurutnya, sekiranya kerajaan dapat melaksanakan pelan tindakan mengikut dasar pertanian negara dengan kerjasama semua pihak, beliau percaya industri herba akan menjadi penyumbang terbesar kepada ekonomi negara.


"Sampai masanya Kementerian Pelancongan memainkan peranan dalam memajukan lagi industri herba negara serta membantu mempromosi Malaysia sebagai destinasi pelancongan kesihatan," jelasnya.


Rahim berkata, melalui pameran perdagangan yang akan diadakan itu, para pengusaha atau orang ramai yang berminat untuk menceburi industri itu boleh menjadikannya sebagai landasan untuk lebih maju dalam bidang tersebut.


Sementara itu, Pengerusi Lembaga Kajian dan Pembangunan Perhutanan Malaysia (MFRDB), Datuk Suboh Yassin berkata, pasaran industri herba negara kini bernilai lebih RM4.5 bilion dan dijangka meningkat sehingga RM10 bilion menjelang 2010.


Menurutnya, kejayaan negara mencatatkan peningkatan dalam pertumbuhan industri herba telah meningkatkan kebimbangan masyarakat terhadap kepupusan spesies tumbuhan yang bernilai dan terancam.


Jelas beliau, ini kerana tumbuhan herba yang digunakan dan mendapat permintaan tinggi biasanya tumbuh meliar di hutan tropika negara.

No comments: