Friday, January 2, 2009

Risda Sasar 10,000 Usahawan Pekebun Kecil

MELAKA, 26 Dis (Bernama) -- Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) berhasrat melahirkan sebanyak 10,000 usahawan pekebun kecil berdaya maju menjelang tahun 2010, di bawah Pelan Pembangunan Usahawan Pekebun Kecil.


Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata sejak pelan itu diperkenalkan pada 2005 sehingga sekarang, Risda telah melahirkan lebih 3,000 usahawan di kalangan pekebun kecil.


"Bidang keusahawanan meliputi pembangunan dan pengurusan ladang, pembekalan input pertanian, pemasaran, tapak semaian, ternakan, tanaman dan industri desa," katanya dalam teks ucapannya yang dibacakan Ketua Setiausaha Kementerian Luar Bandar dan Wilayah Datuk Abd Jabar Che Nai, ketika merasmikan Karnival Desaria Risda 2008 di Melaka Mall.


Muhammad berkata program keusahawanan yang diperkenalkan Risda itu adalah untuk meningkatkan pendapatan keluarga pekebun kecil.


Beliau berkata mekanisme bagi merangka pelan berkenaan adalah melalui empat program iaitu pembudayaan keusahawanan, tambah nilai produk, pemasaran dan promosi, dan integrasi keusahawanan.


Katanya Karnival Desaria Risda merupakan antara platform bagi memperluas jaringan perniagaan yang telah bertapak atau bagi usahawan yang baru melangkah ke alam perniagaan.

-- BERNAMA

No comments: