Friday, January 2, 2009

Pelan Tindakan Bantu Usahawan Bumiputera Hadapi Kemungkinan Kegawatan Ekonomi


SEREMBAN, 23 Dis (Bernama) -- Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi akan mengemukakan kertas cadangan pelan tindakan membantu usahawan bumiputera menghadapi kemungkinan masalah kegawatan ekonomi kepada Jemaah Menteri tahun depan.

Timbalan Menteri berkenaan Datuk Saifuddin Abdullah berkata tiga perkara utama yang ditekankan dalam kertas cadangan itu ialah sistem penyampaian, memberikan pengecualian kepada syarat-syarat biasa pinjaman dan latihan. "Dari segi sistem penyampaian, kita mahu pastikan ia mengikut piagam cepat, manakala memberikan pengecualian kepada syarat-syarat biasa pinjaman bermaksud mempermudah penjadualan semula bayaran balik selain memberi peluang kedua membuat pinjaman, " katanya.

Sekiranya kegawatan ekonomi terjadi, mungkin pekerja diberhentikan kerja dan graduan mengganggur bertambah, maka latihan semula amat diperlukan untuk kumpulan sasar ini, katanya kepada pemberita selepas menutup seminar pembiayaan perniagaan 2008 anjuran Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Negeri Sembilan di sini, Selasa.

Sehubungan itu, katanya, pada tahun depan kementerian itu akan memulakan program penempatan keusahawanan selama setahun yang menekankan kepada enam bulan teori dan enam bulan latihan praktikal.

Saifuddin berkata dana latihan perunding produk halal akan dipohon daripada Kementerian Kewangan bagi mulakan program tersebut untuk 100 orang yang tersenarai dengan kerjasama Perbadanan Pembangunan Produk Halal.

"Kita sedang melihat kemungkinan selepas tempoh setahun itu, sama ada mereka boleh membuat pinjaman cara yang dipermudahkan," katanya.

Selain itu, katanya pada tahun depan kementeriannya akan menjalankan penyelidikan khusus untuk menilai keberkesanan dana melahirkan usahawan Bumiputera.

"Penyelidikan kita akan menumpukan kepada tiga perkara, iaitu pemetaan (kedudukan usahawan Bumiputera dalam bidang strategik), indek usahawan Bumiputera dan penanda aras antara usahawan Bumiputera dengan usahawan bukan Bumiputera di dalam negara dan di peringkat antarabangsa, " katanya.

-- BERNAMA

No comments: