Tuesday, January 20, 2009

Usahawan cili fertigasi

JAITUN Yahya dan Rahana bersama hasil pertama projek tanaman cili secara fertigasi di Kampung Dohit, Pendang, Kedah, baru-baru ini.
- Gambar ISMAIL KAMADIN


Berpegang pada pepatah, berbudi pada tanah pasti akan mendapat hasil, dua beradik tekad menceburi bidang pertanian dengan mengusahakan tanaman cili merah secara fertigasi di Kampung Dohit di sini.


Bagi Jaitun Yahya, 42, dan adiknya, Rahana, 40, pertanian bukan lagi bidang yang dianggap pekerjaan sekadar cari makan, tetapi ia sebenarnya mampu memberi pulangan lumayan jika diusahakan bersungguh-sungguh.


Justeru, dengan pengalaman yang dikutip menerusi pemerhatian dan tunjuk ajar daripada Institut Penyelidikan dan Pertanian Malaysia (MARDI), dua beradik itu tekad untuk ‘terjun’ ke dalam bidang berkenaan kerana menyedari potensi keuntungannya.


Berbekalkan modal sebanyak RM50,000 menerusi pembiayaan Skim Pembiayaan Ekonomi Desa (SPED) di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, sejumlah 5,000 pokok cili ditanam secara fertigasi di atas tanah milik ahli keluarga mereka di kampung tersebut.


Usaha itu berbaloi kerana projek yang dimulakan pada awal Oktober tahun lalu kini menunjukkan kejayaan apabila pokok cili yang ditanam menerusi kaedah berkenaan membuahkan hasil yang berkualiti tinggi dan dijangka dapat dituai sepenuhnya kira-kira dua minggu lagi.


“Sesetengah pengusaha yang menanam cili menerusi kaedah ini biasanya terpaksa menunggu dua atau tiga kali penuaian baru mendapat hasil buah berkualiti, tetapi kami bernasib baik kerana percubaan pertama kali terus berjaya,” kata Jaitun ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.


Menurut Jaitun, dia mengusahakan tanaman cili berkenaan sepenuh masa manakala Rahana yang mempunyai Ijazah Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Texas, Amerika Syarikat (AS) menjadikannya sebagai kerja sampingan dengan membantu dari segi pemasaran dan pengurusan kewangan.


Katanya, projek berkenaan dijangka mengeluarkan hasil antara 10 hingga 15 tan apabila hasilnya dituai kelak sekali gus memberi pulangan keuntungan berlipat ganda.


Menurut Jaitun, berikutan kejayaan tanaman cili secara fertigasi itu, projek berkenaan dijadikan contoh oleh peserta yang mengikuti kursus usahawan tani seluruh negara dengan melawat ke tapak projek untuk berkongsi pengalaman.


“Semua orang boleh berjaya jika memberi sepenuh tumpuan dan bersungguh-sungguh mengusahakan projek seumpama ini.


“Selain itu mereka juga perlu sentiasa mendapatkan tunjuk ajar daripada pihak yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang ini seperti MARDI,” katanya.


Dalam pada itu, Rahana memberitahu, mereka kini dibimbing oleh MARDI menerusi seorang pegawainya, Abdul Kadir Yusof sejak projek tanaman cili secara fertigasi itu dijalankan.


Katanya, tanpa bimbingan pegawai institut itu, sukar untuk mereka berada pada tahap sekarang apabila projek yang diusahakan berjaya mengeluarkan hasil yang begitu membanggakan.


“MARDI bukan sahaja memberikan khidmat nasihat tetapi turut membantu dari segi teknologi dalam menghasilkan cili yang bermutu tingi,” katanya.


Mengenai perancangan masa depan, Rahana berkata, mereka yang kini mempunyai dua pekerja tetap merancang untuk menambah 10,000 pokok cili dalam fasa kedua projek berkenaan tidak lama lagi.


Mereka yang berminat untuk memborong cili merah daripada mereka boleh menghubungi Jaitun di 012-4491814 atau Rahana di 013-4885546.

No comments: