Tuesday, January 20, 2009

Tingkatkan pengeluaran halia

Joseph Pairin Kitingan (tengah) melihat halia yang dihantar oleh penduduk kampung dijual kepada Pertubuhan Paladang pada majlis penyerahan bangunan pemprosesan halia di Kampung Tikolod Ulu, Tambunan, Sabah, baru-baru

TAMBUNAN 13 Jan. - Pengusaha tanaman halia di daerah ini digesa meningkatkan hasil keluaran tanaman mereka dengan memanfaatkan kaedah teknologi moden bagi menampung permintaan pengusaha industri hiliran yang semakin bertambah.


Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Joseph Pairin Kitingan berkata, walaupun daerah tersebut mampu mengeluarkan sehingga 24 tan metrik halia sebulan, jumlah berkenaan masih belum mencukupi.


”Oleh itu, kita menggalakkan para pengusaha tanaman halia daerah ini menggunakan kaedah penanaman berteknologi tinggi yang diperkenalkan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).


”Cara ini akan dapat meningkatkan hasil pengeluaran halia melebihi 24 tan metrik sebulan ketika ini, sekali gus menampung permintaan tinggi terhadap keperluan produk hiliran berasaskan halia,” katanya.


Beliau berkata demikian selepas mengadakan lawatan ke bangunan baru pemprosesan halia di Kampung Tikolod Ulu, Tambunan dekat sini, baru-baru ini.


Hadir sama Pegawai Daerah Tambunan, Thomas Angor dan Pemimpin Kemajuan Rakyat Tambunan, Laiwon Dalus.


Bangunan pemprosesan berharga RM28,000 turut dilengkapi peralatan moden bernilai RM20,000 termasuk mesin pengering, pemotong, penimbang untuk menghasilkan produk halwa dan serbuk halia.


Kilang yang diurus secara berkelompok dengan sembilan kakitangan dijangka mampu memproses satu tan metrik halia sebulan menghasilkan produk halwa dan serbuk sebelum dihantar ke kilang pembungkusan di Kampung Botung.


Pairin yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar negeri berkata, tanaman halia merupakan penyumbang terbesar ekonomi bagi majoriti penduduk di daerah ini yang mengusahakan ladang halia.


Antara produk-produk berasaskan halia di pasaran ialah seperti halia madu, halwa, sos cili dan serbuk halia serta pelbagai barangan kesihatan.

1 comment:

Unknown said...

Hi selamat petang adakah tuan pembeli Halia tua/muda? Saya mencari pembeli Halia tua/muda dalam quantity yang banyak. Tuan boleh hubungi saya jika tuan berminat 0168106258