Saturday, January 30, 2010

Tanaman labu manis jadi projek angkat

SEREMBAN: Projek penanaman labu manis secara besar-besaran yang dirancang di Labu, dekat sini akan dijadikan projek angkat Jabatan Pertanian Negeri Sembilan (JPNS) bagi memastikannya berjaya dan membuahkan pulangan memuaskan kepada pengusaha.


Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Hal Ehwal Pengguna dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Hasim Rusdi, berkata projek komersial itu akan dilaksanakan di kawasan tanah terbiar seluas kira-kira 120 hektar dengan peserta sudah dikenal pasti, manakala tapak semaian akan dibuka tidak lama lagi.


“Projek ini tetap diteruskan walaupun diperlekehkan sesetengah pihak. Kita sudah memulakan langkah awal dengan mengenal pasti kawasan sesuai selain memberikan kursus asas kepada bakal peserta. Majoriti pemilik tanah terbiar yang akan dimajukan ini juga memberi sokongan padu.


“Saya yakin dengan kerjasama JPNS, projek ini dapat direalisasikan dalam tempoh terdekat,” katanya ketika merasmikan penutupan kursus teknologi tanaman labu manis di Kampung Pelegong, Labu, dekat sini yang turut dihadiri Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) kampung berkenaan, Pilus Bidin.

No comments: