Saturday, January 30, 2010

Kegigihan Sharifah berkebun sayur bawa tuah

SYARIFAH Jusoh memeriksa pokok cili di halaman rumah mereka di Rhu Sila, Kuala Terengganu, semalam.

KUALA TERENGGANU 29 Julai – Bidalan orang tua-tua ‘di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’, cukup jelas menggambarkan kesungguhan dan kerja keras sebagai antara elemen penting bagi mengubah nasib seseorang.


Bagi Sharifah Jusoh, walaupun mempunyai hanya tanah sekangkang kera di kawasan rumahnya, namun ia tidak menghalang dirinya bagi memanfaatkan sepenuhnya tanah tersebut.


Dengan berbekalkan semangat dan kegigihan ibu kepada lima anak ini tetap cekal dengan menanam pelbagai jenis tanaman dan sayuran di halaman rumahnya.


Selain itu, dia juga menternak 1,000 ikan keli dan 50 ekor puyuh.


Akhirnya berkat kesabaran, dia menerima pengiktirafan apabila diistiharkan juara dalam pertandingan Kitchen Garden/ Edible Landscape peringkat negeri Terengganu di sini kelmarin.


Hasil kemenangan tersebut, Sharifah yang memenangi bagi kategori individu, membawa pulang hadiah wang tunai RM300 dalam pertandingan anjuran Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama).


Menurut Sharifah, pada peringkat permulaan ia hanyalah sekadar suka-suka dan mengisi masa lapang tetapi setelah melihat kehijauan di sekeliling rumahnya membuatkan dia lebih berminat untuk terus menanam.


”Setakat ini memang jimat sangat, saya dan keluarga tidak perlu membeli sayur lagi kerana sudah boleh bergantung sepenuhnya kepada sayur tanamannya.


”Hasil tanaman tersebut bukan sahaja untuk dimakan malah ada juga orang yang datang membelinya,” katanya yang menanam lebih 100 jenis sayuran dan tanaman di halaman rumahnya.


Mengulas lanjut Sharifah berkata, berikutan kejayaan itu ramai pengunjung yang datang ke rumahnya semata-mata untuk mencari tanaman herba yang boleh di jadikan ubat penawar seperti halia bara dan mas cotek.


Katanya, selain itu terdapat satu ketika mereka mencari halia bara yang dianggap mujarab untuk mengubati penyakit.


Jelasnya, setiap pagi selepas selesai sarapan dia akan melakukan kerja di kebun.


”Biasanya selepas sarapan saya dan suami akan ke kebun untuk membuat apa yang patut dan selepas itu, barulah melakukan kerja rumah termasuklah memasak dan menjahit,” katanya yang ditemani suaminya, Mohd. Azan Abdul Rahman.


Selain aktif bercucuk tanam, wanita gigih ini juga terlibat dengan aktiviti sosial di kawasan perumahan termasuk menjahit dan membuat kuih-muih tradisional.


Katanya, jika ada waktu lapang beliau akan membuat kuih-kuih tradisonal dan sebelah malam pula dikhaskan untuk menjahit baju.


Ketika ditanya apakah rahsia dirinya masih gagah walaupun telah mencecah usia 50-an, beliau berkata, setiap pekerjaan mestilah dilakukan dengan ikhlas dan jujur, serta perlu ada minat dan kesungguhan.

No comments: