Saturday, January 30, 2010

Cili fertigasi di Perlis dikaji

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian negeri Perlis, Sabry Ahmad berkata, pelbagai faktor perlu dilihat semula sebelum melaksanakan projek itu termasuk kos operasi dan kaedah pemasaran.


Katanya, projek itu juga menghadapi ‘masalah’ apabila kerajaan negeri belum mendapat peruntukan sebanyak RM20 juta daripada Kerajaan Pusat seperti mana yang dipersetujui secara lisan sebelum ini.


“Perkara ini perlu dirancang secara halus supaya ia memberi manfaat kepada semua pihak, sekarang peruntukan belum diperoleh kerana pada masa itu, kita hanya mendapat kelulusan secara lisan.


“Kita telah menghantar kertas kerja mengenai projek ini dan menunggu jawapan sebab pelaksanaannya tidak dapat diteruskan kerana tiada peruntukan,” katanya.


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai Projek Pertanian Satu Juta Cili Polibeg selepas Sambutan Hari Peladang, Petani dan Nelayan 2008 peringkat negeri Perlis, di Dewan Warisan, di sini semalam.


Turut hadir Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu.


Pada 13 Februari lalu, bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melancarkan Projek Pertanian Satu Juta Cili Polibeg dan Ikan Keli Kanvas yang bakal menjadikan Perlis sebagai pengeluar terbesar cili dan ikan keli.


Projek itu yang menjadi sebahagian agenda Koridor Ekonomi Wilayah Utara (NCER) itu juga dikatakan bakal menjana pertumbuhan ekonomi baru kepada Perlis dan memberikan peluang pekerjaan kepada hampir 5,000 penduduk.


Bagaimanapun projek yang dirancang semasa pentadbiran mantan Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim itu menemui jalan buntu.


Sabry memberitahu, bagi mengenal pasti kejayaan projek itu mencapai sasaran seperti yang dinyatakan sebelum ini, latihan telah diberikan kepada dua usahawan tani untuk mengusahakan tanaman cili fertigasi di Sungai Batu Pahat, di sini.

No comments: