Saturday, January 30, 2010

Semerah hab pengeluaran tebu

Pengerusi Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Datuk Paduka Badruldin Amiruldin berkata, tebu-tebu yang dikumpul di Semerah kemudiannya akan dieksport ke Singapura dan negara-negara Timur Tengah.


“Para pengusaha tanaman tebu harus berbangga kerana mereka telah membantu kerajaan untuk meningkatkan ekonomi negara dan dengan adanya pusat pengumpulan itu, ia sekali gus dapat memberi pulangan lumayan kerana memajukan sektor pertanian adalah satu perniagaan yang baik sekali,” katanya.


Beliau berkata demikian ketika merasmikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) Ladang Kontrak Tebu antara FAMA dengan sebuah syarikat pengeksport tebu, Purecane Manufacturing Sdn. Bhd., dengan 79 penanam tebu, di sini semalam.


Para petani yang terlibat ialah 68 orang dari Johor merangkumi kawasan Batu Pahat, Tangkak dan Segamat, lapan dari Melaka dan tiga dari Negeri Sembilan.


Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semerah, Datuk Ariss Samsudin; Timbalan Ketua Pengarah FAMA (Pembangunan), Sahbani Saimin dan Pegawai FAMA Wilayah Selatan, Zainal Abidin Yang Razali.


Menurut Badruddin, pembinaan pusat pengumpulan tebu itu merupakan salah satu daripada usaha kerajaan untuk merealisasikan sektor pertanian menjadi enjin pertumbuhan ekonomi negara.


Mengenai ladang kontrak tebu itu, beliau berkata, ia adalah salah satu cara untuk memastikan agar bekalan sentiasa mencukupi dan tidak terputus, manakala pasaran dijamin pada harga yang dipersetujui bersama.


“Ini penting bagi menjaga agar bekalan sentiasa konsisten apabila Malaysia telah bersedia untuk mengeksport tebu ke Dubai, Hong Kong, Taiwan dan Vietnam dalam tempoh terdekat ini,” katanya sambil memberitahu tebu itu akan menggunakan jenama Semerah Sugarcane.


Selain itu, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani telah memberi peruntukan tambahan sebanyak RM39 juta kepada FAMA untuk mewujudkan 50 pasar tani baru dan 11 pasar tani lebuh raya dalam usaha membantu para petani memasarkan hasil pertanian mereka.

No comments: