Saturday, January 30, 2010

MAHA 2008 Dijangka Catat Pertambahan Jualan 10 Peratus Daripada MAHA 2006


Katanya ini kerana MAHA 2008 diadakan dalam tempoh yang lebih lama iaitu selama 13 hari bermula 11 Ogos berbanding MAHA 2006 yang berlangsung selama enam hari dengan mencatatkan nilai jualan langsung sebanyak RM6 juta manakala RM110 juta lagi dalam bentuk tempahan.


” Kami juga menjangkakan ramai pengunjung dari luar negeri datang ke sini untuk melihat apa yang kita boleh tawarkan kepada mereka, dari segi produk dan teknologi baru untuk mereka import dari negara ini,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps) di Serdang dekat sini hari ini.


MAHA 2008 bermula pada 11 Ogos ini tetapi hanya dibuka kepada pelawat perdagangan sahaja pada hari itu. Ia akan dibuka kepada orang awam selama 12 hari mulai 12 Ogos dan perasmiannya akan dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Majlis perasmian turut disiarkan secara langsung oleh saluran RTM.


Berbanding sembilan negara pada 2006, Mustapa berkata sebanyak 13 negara akan turut menyertai pameran tahun ini termasuklah United Kingdom, Belanda dan Itali manakala Australia pula bakal menjadi negara tetamu berdasarkan kemajuan negara itu dalam bidang pertanian terutama dari segi teknologi dan pengeluaran, yang bakal memberi kesan kepada perkembangan pertanian dalam negara.


Australia juga akan turut mempersembahkan ‘rodeo show’ yang dijangka dapat menarik lebih ramai pengunjung daripada pelbagai peringkat umur, katanya.


Sebagai titik pertemuan antara mereka yang terlibat dalam bidang pertanian di seluruh negara, beliau yakin MAHA 2008 dapat memacu perkembangan positif bagi sektor pertanian dan industri asas tani negara ini.


“Peningkatan dalam pembangunan sektor pertanian adalah penting terutama dalam situasi di mana dunia menghadapi krisis bekalan makanan, dan dengan peningkatan ini kita berharap akan menambah pengeluaran makanan dalam negara, juga bagi memastikan harga yang lebih berpatutan,” katanya.

Mustapa berkata MAHA tahun ini juga memastikan keadaan yang lebih selesa dengan bangunan kekal dan tapak pameran seluas 50 ribu kaki persegi, selain pembesaran jalan, tempat letak kereta yang boleh memuatkan 7,000 kenderaan dan perkhidmatan trem yang kesemuanya berjumlah 17 buah sebagai pengangkutan dalaman.


“Tahun 2006 kita ada banyak masalah tempat letak kereta, kesesakan lalu lintas, pintu-pintu yang dirobohkan oleh pengunjung sebab mereka tak boleh masuk, tetapi tahun ini dengan semua kemudahan yang disediakan termasuk perkhidmatan trem yang berterusan kita yakin masalah-masalah ini akan berkurangan,” katanya.


Sementara itu, ketika ditanya mengenai persetujuan PAS untuk bersemuka dengan Umno asalkan pertemuan itu dinamakan sebagai ‘muqabalah’, Mustapa yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno berkata beliau mengalu-alukan sebarang pertemuan antara kedua-dua parti asalkan pemimpin tertinggi kedua-dua parti itu ikhlas dalam usaha menyatu-padukan kaum bumiputera.


“Negara kita dikurniakan dengan pelbagai sumber alam yang boleh memajukan negara, jadi nak menguruskan sumber-sumber ini kena ada kestabilan politik dan perpaduan, dan ini akan datang daripada pertemuan di kalangan pemimpin,” katanya.

– BERNAMA

No comments: