Saturday, December 27, 2008

Tanaman tomato moden beri pulangan lumayan

TAWAU 30 Nov. - Nilai komersial yang tinggi dalam sektor pertanian mendorong seorang anak tempatan, Nofian Sali, 34, mengusahakan penanaman tomato moden di Kampung Kinabutan dekat sini.


Walaupun pada awal pembabitan, Nofian tidak memiliki sebarang pengetahuan asas dalam bidang pertanian tetapi disebabkan minat dan kesungguhannya, hari ini dia menjadi peladang muda yang berjaya.


Nofian Sali menggunakan sistem penanaman fertigasi untuk menghasilkan tomato berkualiti tinggi.


Hasil titik peluhnya selama beberapa tahun bagi mengusahakan penanaman itu, kini membolehkan Nofian meraih pulangan lumayan setiap bulan iaitu kira-kira RM3,500.

Nofian berkata, dia mula mengusahakan tanaman tomato pada 2005 di tanah seluas setengah hektar dengan modal permulaan kira-kira RM2,500.

Menurutnya, tanaman tomato moden yang diusahakannya itu tidak pernah mengecewakan daripada segi keuntungan kerana permintaan bagi produk sayuran itu tidak pernah berkurangan.

Katanya, tomato yang dihasilkan di Sabah sebenarnya mendapat permintaan tinggi kerana saiz tomato negeri ini lebih besar berbanding hasil tomato dari tempat lain.

Pada masa ini katanya, permintaan yang diterimanya melebihi daripada hasil yang dituainya.

Dalam pada itu, katanya, dengan mengaplikasikan pengetahuan dalam sistem penanaman fertigasi beliau menggunakan kaedah tersebut dalam tanaman tomato.

Katanya, cara ini amat mudah kerana tidak memerlukan ramai pekerja dan tidak menggunakan racun yang banyak bagi menjaga kualiti pengeluaran.

Mengenai kaedah penanaman tomato moden yang digunakan beliau menjelaskan, sistem tanaman ini diusahakan tanpa menggunakan racun serangga.

Nofian memberitahu, penanaman tomato juga begitu efektif kerana tidak memerlukan masa yang lama untuk mendapatkan hasil.

"Pokok tomato akan menghasilkan buah yang boleh dipetik dalam tempoh yang singkat iaitu kira-kira sembilan minggu.

"Biasanya jumlah hasil yang dikutip setiap kali mencecah 120 kilogram yang dijual dengan harga pasaran RM4 sekilogram," katanya.

Menurutnya, beliau yakin tanaman tomato mampu memberi keuntungan berterusan kerana ia merupakan industri hiliran yang amat berpotensi di pelbagaikan.

Pada masa ini banyak produk makanan yang terkenal diperbuat daripada tomato seperti sos dan kicap.

"Saya yakin bidang pertanian boleh membela nasib diri dan keluarga tetapi ia perlu dilakukan bersungguh-sungguh dan serius," ujarnya.

Sementara itu, katanya, baru-baru ini beliau telah mendapat pinjaman sebanyak RM20,000 daripada Pertubuhan Peladang Tawau melalui skim Pembangunan Usahawan Peladang (PUP) bagi mempertingkatkan hasil pengeluarannya.

Justeru, katanya, dia merancang memperluaskan lagi kawasan penanaman tomato dari masa ke semasa.

"Disebabkan oleh kawasan ladang yang kecil ketika ini, saya sedar ia menyukarkan saya untuk menambah pengeluaran bagi memenuhi kehendak pasaran.

"Jadi, saya merancang untuk mendapatkan kawasan tanaman tomato lebih luas di Tawau bagi memenuhi kehendak pengguna di pasaran," katanya.

Tambahnya, dia juga sedang menunggu bantuan yang dijanjikan oleh Jabatan Pertanian Negeri untuk mencari kawasan lebih luas bagi menanam hasil.

No comments: