Monday, December 1, 2008

Limbang bakal pengeluar utama vanila

LIMBANG 23 Nov. - Bahagian Limbang akan menjadi pengeluar vanila pada masa akan datang apabila tanaman tersebut akan diperkenalkan di daerah ini tidak lama lagi.


Ahli Parlimen Limbang, Hasbi Habibollah berkata, pada masa ini penyelidikan sedang dilaksanakan ke atas projek perintis tanaman tersebut bagi memastikan vanila berpotensi untuk diusahakan di kawasan ini.


Menurutnya, jika penyelidikan dan projek perintis itu berjaya ia dijangka menjadikan sektor tersebut ke arah pertanian moden malah membantu pertumbuhan ekonomi penduduk setempat.


”Pada masa ini, tanaman vanila ini diusahakan secara besar-besaran di Kuching dan Kota Marudu di Sabah manakala Limbang telah tersenarai untuk melaksanakan projek tanaman tersebut.


”Bagaimanapun, kami masih mengenal pasti kawasan-kawasan yang sesuai di Limbang untuk dijadikan lokasi penanaman vanila di sini,” katanya pada majlis Perasmian Program Keusahawanan dan Penyampaian Cek di sini semalam.


Hasbi berkata, tanaman vanila mempunyai dan nilai tinggi dalam pasaran sama ada di peringkat domestik mahu pun antarabangsa malah menguntungkan para petani yang mengusahakannya.


Katanya, beliau percaya tanaman tersebut akan berjaya dilaksanakan di beberapa lokasi strategik di Limbang.


Tambahnya, keupayaan mengeluarkan tanaman itu dalam jumlah yang banyak akan menjadikan Limbang sebagai pengeluar vanila, pusat pemasaran benih vanila, pusat tumpuan dan gabungan aktiviti ekonomi negeri ini.


”Limbang mempunyai keistimewaan terutama bagi potensi pasaran produk pertanian kerana terletak dalam Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA).


”Projek ini sudah pastinya akan menjana pertumbuhan ekonomi Limbang dan pembangunan seimbang di kalangan rakyat sekali gus dapat mengurangkan jurang penduduk bandar dan luar bandar,” ujarnya.

No comments: