Monday, December 22, 2008

Baja cacing hasilkan pendapatan lumayan

BUKIT MERTAJAM 18 Dis. - Cacing yang dulu hanya menjadi makanan atau umpan ikan kini dikomersialkan untuk menjana pendapatan lumayan.

Peluang itu tidak dilepaskan Mohd. Saeifol Bahariey Che Kob, 29, yang juga pengasas My Friend’s Agro Center apabila terlibat membekalkan induk, baja kompos dan medium cacing kepada petani dan orang ramai.

Ketika memulakan perniagaan tahun lalu, beliau mengakui ramai yang tidak percaya spesies tersebut boleh diternak dan dijadikan satu perniagaan.

“Pada awal kemunculannya, hanya beberapa orang yang mengusahakan perniagaan ini dan saya pun bermula selepas melihat sepupu saya membabitkan diri dengan modal permulaan RM12,000,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Katanya, selain dijadikan baja, cacing juga digunakan sebagai penawar untuk menyembuhkan pelbagai penyakit manakala najisnya pula boleh digunakan sebagai baja kompos.

Pemuda dari Terengganu ini menggunakan modal permulaan itu bagi mengimport cacing-cacing dari Indonesia dengan menggunakan permit import (AP) dan sehingga kini membawa masuk kira-kira empat tan sebulan.

Antara spesies cacing yang dibawa masuk ialah dari jenis cacing harimau dan cacing merah yang berasal dari Australia serta African Night Crawler dan cacing biru yang dibiak di Nibong Tebal, Tasek Gelugor dan Sungai Petani.

Bermula dari situ Mohd. Saeifol Bahariey mula meluaskan konsep perniagaannya dengan mengadakan kursus penternakan cacing kepada orang ramai.

Beliau juga bekerjasama dengan Pertubuhan Peladang negeri dan syarikat-syarikat persendirian yang terbabit dengan pertanian.

“Baja dari cacing sebenarnya amat baik untuk tanaman berbanding penggunaan baja kimia dan ia telah terbukti apabila kita hanya guna sekilogram baja cacing berbanding empat kilogram baja kimia,” katanya.

Selain itu kos untuk memelihara cacing juga amat murah kerana ia hanya memakan tahi kambing dan habuk-habuk kayu selain penggunaan kawasan juga tidak besar.

Beliau tidak menyangka usahanya menternak cacing menjanjikan pendapatan lumayan pada harga jualan mencecah RM450 hingga RM500 sekilogram pada harga pasaran.

“Setiap kilogram cacing yang diternak akan bertambah menjadi empat kilogram dalam masa dua bulan,” katanya.

Ujarnya, penjagaan cacing tidak sukar. Ini kerana cacing tersebut akan diletakkan dalam satu bekas yang dicampur dengan makanannya iaitu habuk kayu yang dicampur dengan najis kambing atau lembu.

Menurutnya, cacing berkenaan tidak perlu diperiksa setiap hari kerana ia tidak mudah mati.
“Cuma, apa yang perlu dibuat ialah sentiasa membasahkan cacing-cacing berkenaan dan meletakkannya di tempat yang lembap.

“Makanan perlu ditambah seminggu sekali kerana jika habis, cacing akan merayap untuk melepaskan diri,” ujar Mohd, Saiefol Bahariey yang turut menganjurkan ceramah mengenai penternakan cacing di sekitar Utara dan Terengganu.

Beliau berkata, setiap kotak yang diisi cacing perlu ditutup dengan jaring halus bagi mengelak dimasuki musuh perosak seperti semut dan kumbang.

Sehubungan itu katanya, kepada individu atau orang ranai yang ingin menyertai program penternakan cacing boleh menghubungi beliau di talian 019-498200/012-4244611.

No comments: