Thursday, December 11, 2008

Bendang Man bantu tingkat pendapatan petani

Bagi meningkatkan pendapatan golongan kurang bernasib baik seperti ibu tunggal mendapatkan pendapatan tetap, Jabatan Perikanan Negeri Kedah membangunkan sebuah ladang ternakan ikan hiasan.

Ladang ternakan ikan hiasan yang dibangunkan pada 2005 di atas tanah terbiar seluas 4.45 hektar di Kampung Bendang Man yang dipunyai oleh Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda).

Ketua Unit Akuakultur, Projek Ikan Hiasan Bendang Man, Pejabat Perikanan Negeri Kedah, Mazayu Mohamad berkata, ladang ternakan berkenaan menggunakan tenaga kerja di kalangan orang tempatan.

"Di sini kami melatih mereka menjalankan teknik pembiakan ikan koi di bawah pengawasan pegawai jabatan.

"Dalam masa yang sama, mereka boleh belajar membiak dan menternak ikan secara komersial di rumah samping menambah pendapatan keluarga," katanya semasa ditemui di pameran Aquafair 2008 di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ladang ternakan ikan hiasan Bendang Man mempunyai 314 tangki simen bersaiz 3.75 x 3.75 x 0.3 meter dan 19 buah kolam dengan saiz 20 x 10 x 1 meter.

Di sana terdapat sembilan pekerja wanita bagi tugasan memilih ikan koi yang sesuai sebagai induk untuk tujuan pembiakbakaan.

Manakala empat orang pekerja lelaki melakukan tugas-tugas berat yang tidak sesuai dilakukan oleh kaum wanita.

"Ladang ini juga dijadikan pusat latihan dengan penyediaan beberapa kursus pembiakan dan ternakan ikan emas.

"Mereka yang terlibat akan diasuh menjadi usahawan apabila mereka susah boleh melakukan semuanya sendiri," katanya.

Ladang ternakan ikan hiasan di Kampung Bendang Man terletak kira-kira 10 kilometer dari pekan Sik dan 72 kilometer dari Alor Setar.

Bagi menjayakan ladang ternakan tersebut, Jabatan Perikanan Negeri Kedah telah menyediakan semua infrastruktur yang diperlukan.

"Di Ladang Ternakan Ikan Hiasan Bendang Man, pembeli boleh datang untuk memilih dan membeli ikan hiasan terutama ikan emas dan koi Jepun," katanya.

Mayazu berkata, projek ikan hiasan jika dilakukan dengan bersungguh-sungguh dapat menjana pendapatan sehingga RM2,000 bagi sebuah keluarga.

"Projek ini jika dijalankan dengan semangat dan penuh ketekunan dapat meningkatkan taraf hidup dan menambah pendapatan isi rumah memandangkan kedua-dua ikan berpotensi dikomersialkan sehingga ke peringkat antarabangsa," katanya.

Selain ikan hiasan, ladang berkenaan juga ada menjalankan pembenihan ikan keli secara aruhan dengan sebuah syarikat swasta.

No comments: